سفینة النجاة سفینة النجاة - مناظره امام رضا (ع) با علمای اهل تسنّن

 

سفینة النجاة


مناظره امام رضا (ع) با علمای اهل تسنّن   ( مناظره ) ,

 

چون امام رضا (ع) در مجلس مأمون حضور یافت و گروهى از دانشمندان عراق و خراسان هم در آن انجمن بودند.

 

مأمون به حاضران گفت: مرا از معنى این آیه خبر بدهید: سوره فاطر آیه 29: «سپس ارث دادیم‏ كتاب را بدان كسانى كه از بنده‏هاى خود برگزیدیم...»

 

علماء همه گفتند: مقصود خدا از عباد برگزیده همه امت است.

 

مأمون به امام رضا (ع) گفت: یا ابا الحسن شما چه می فرمائید؟

 

امام رضا (ع) در پاسخ فرمود: چنانچه اینها می گویند، من نمی گویم، بلكه می گویم مقصود خدا تبارك و تعالى از بنده‏هاى برگزیده، خصوص عترت طاهره و خاندان پیغمبر (ص) است...

 

مأمون گفت چگونه خصوص عترت مقصود است نه همه امت؟

 

امام رضا (ع) در پاسخ فرمود: اگر مقصود همه امت باشند باید همه به بهشت روند. زیرا خدا دنبال آن فرماید: «برخى از آنها به خود ستم كنند و برخى به عدالت رفتار كنند، و برخى به هر خیرى سبقت جویند (به اجازه خدا) این است آن فضیلت بزرگ» سپس همه را اهل بهشت قرار داده و فرموده است عز و جل سوره فاطر آیه 30: «بهشتهاى عدنى كه در آن درآیند» بنا بر این وراثت مخصوص عترت طاهره است نه دیگران. سپس امام رضا (ع) فرمود: همان كسانند كه خدایشان در قرآن وصف كرده و فرموده: سوره احزاب آیه 33: «همانا خدا می خواهد پلیدى را از شما خاندان ببرد و شما را به خوبى پاك گرداند» و همانهایند كه رسول خدا (ص) در باره‏شان فرموده: «راستى من در میان شما ثقلین را به جاى خود می گذارم كه كتاب خدا و خاندان منند، اهل بیت من، هرگز از هم جدا نشوند تا در سر حوض به من برسند. شما بنگرید پس از من در باره آن دو چه می كنید، ای مردم به آنها چیزى نیاموزید زیرا آنها از شما داناترند.

 

علماء گفتند یا ابا الحسن به ما بگو كه عترت همان آل هستند یا جز آل هستند؟

 

امام رضا (ع) فرمود: عترت همان آل هستند.

 

علماء گفتند: این رسول خدا (ص) كه از او خبر رسیده است كه فرموده: امتم همه آل منند، و اینان همه یاران پیغمبرند كه بر طبق خبر معروفى كه نتوان ردش كرد می گوید: آل محمد (ص) امت او هستند.

 

امام رضا (ع) فرمود: به من بگویید كه صدقه بر آل محمد (ص) حرام است یا نه؟ گفتند: آرى حرام است.

 

امام رضا (ع) فرمود: آیا صدقه بر همه امت حرام است؟ گفتند: نه، امام فرمود: این است فرق میان امت و آل. واى بر شما كجا رفتید؟ شما پشت به قرآن دادید، یا شما مردمى بى‏اندازه رو هستید، آیا ندانید كه روایت در ظاهر خود در باره برگزیده‏هاى هدایت یافته‏اند، نه در باره دیگران.

 

گفتند یا ابا الحسن از كجا می گویى؟ فرمود: از گفته خدا سوره  الحدید آیه 26: «هر آینه به رسالت فرستادیم نوح و ابراهیم (ع) را، و نبوت و كتاب را در نژادشان نهادیم، برخى از آنان رهیاب شدند و بسیاریشان بدكاره شدند» نبوت و كتاب در مهتدین گراییدند نه در فاسقین. آیا ندانید كه نوح از پروردگارش درخواست كرد  هود آیه 45: «پس گفت راستى پسرم از خاندانم بود و راستى وعده تو درست است» و این گفته براى آن بود كه خدایش وعده داده بود كه او را با خاندانش از غرق نجات بخشد، و پروردگارش تبارك و تعالى در پاسخ او فرمود: سوره هود آیه 46: «راستش این است كه او از خاندان تو نبود، راستش این است كه او كردار ناشایسته‏اى بود از من مخواه آنچه را ندانى من به تو پند می دهم از نادانان نباشى».

 

مأمون پرسید: آیا خداوند عترت را بر دیگران برترى داده؟

 

امام رضا (ع) فرمود: راستى كه خداى‏ عزیز جبار عترت را بر دیگران برترى داده در كتاب محكم خود.

 

مأمون گفت: این در كجاى كتاب خدا است؟

 

امام رضا علیه السلام: در قول خداى تعالى سوره آل عمران 32: «راستى خدا برگزید آدم و نوح و خاندان ابراهیم و خاندان عمران را بر جهانیان، نژادى كه از یك دیگرند» و در جاى دیگر خدا فرموده: سوره نساء آیه 57:  «یا بلكه حسد می برند بر مردم نسبت بدان چه خدا از فضل خود به آنها داده. هر آینه به خاندان ابراهیم كتاب و حكمت دادیم و به آنان ملك بزرگى دادیم»

 

سپس بعد از آن روى گفتار را با دیگر مؤمنان كرده و فرموده: سوره نساء آیه 59: «ای كسانى كه گرویدید! اطاعت كنید خدا را و اطاعت كنید رسول خدا و صاحب الامر خود را» یعنى همانها كه كتاب و حكمت بدانها ارث رسیده و به واسطه داشتن آن دو محسود دیگران شدند. به قول خدا كه ایا بلكه حسد برند به مردم بر آنچه خدا از فضل خود به آنها داده. هر آینه به آل ابراهیم كتاب و حكمت دادیم، و به آنها ملك بزرگ دادیم. مقصود حق طاعت برگزیدگان پاك است، و ملك در اینجا به معنى حق طاعت است.

 

تحف العقول، ترجمه كمره‏اى، ص: 448 الی 451

 

و نیز ابراهیم بن عباس گوید که امام (ع) در مجلسی که مأمون علمای سنی را جمع کرده بود خطاب به علمای سنی فرمودند: شما این آیه را چگونه تفسیر می کنید:

 

سورة تَکاثُر آیة 8 :  «ثم لتسئلن یومئذٍ عن النعیم» «در روز قیامت از نعمتی که به شما دادیم سوال کرده خواهید شد»  

 

علماء سنی گفتند ما می گوییم منظور از نعمت در آیه، نعمت غذا و طعام و آب خنک است که خدا به بندگانش عنایت فرموده است.

 

امام رضا (ع) فرمودند : آیا شما یک نفر را که مهمان دعوت می کنید، موقع رفتن او از خانه تان به او می گویید چند لقمه غذا خورده و چند جرعه آب نوشیده؟!!

 

گفتند: نه.

 

فرمود: وقتی این عمل از شما که مخلوق خدایید زشت و قبیح است، پس چگونه خدای عالم از مخلوقات خود در این باره سوال می کند؟

 

علمای سنی گفتند: پس منظور از «نعیم» چیست؟

 

امام (ع) فرمودند: در دنیا نعمت حقیقی وجود ندارد، زیرا حق تعالی فرموده اگر دنیا به اندازه بال مگسی برایم ارزش داشت، شربت آبی به کافر نمی نوشاندم، و لکن تنها نعمت حقیقی در دنیا، ولایت آل محمد (ص) است که پس از مرگ بعد از سوال دربارة توحید و نبوت، از همه درباره آن سوال می پرسند و ولایت ما ائمه (ع) را از آن جهت نعیم می گویند چون هر که به آن تمسک کند و بر دوستی ما وفادار باشد، این امر او را به نعیم ابدی بهشت که بی پایان است می رساند.  

 

عیون اخبار الرضا جلد 2 صفحه 370

 



لینک مطلب | نظرات : ()

 



مطالب پیشین

آیین خرافی شب اول ماه ربیع الاول
شهادت حضرت امام علی بن موسی الرضا (ع) تسلیت باد
شهادت پیامبر گرامی اسلام (ص) و امام حسن (ع) تسلیت باد
اربعین حسینی تسلیت باد
شهادت زین العابدین حضرت امام سجاد (ع) تسلیت باد
پاسخ به شبهات ماه محرم
لینکهای عاشورایی
عید سعید غدیر خم ، روز اکمال دین و اتمام نعمت مبارک باد
ولادت با سعادت حضرت امام علی النقی الهادی علیه السلام مبارک باد
عید سعید «قربان»، عید اطاعت و تسلیم مبارک باد
روز عرفه، روز نیایش
صلوات روز عرفه
تسبیحات پیامبر اکرم (ص) در روز عرفه
شهادت امام محمد باقر (ع) تسلیت باد
دانلود مجموعه کتب اصول عقائد
شهادت جواد الائمه حضرت امام محمد تقی علیه السلام تسلیت باد
25 ماه ذی القعده، روز دحوالارض
از تو می پرسند...
سالروز ولادت با سعادت حضرت امام رضا (ع) مبارک باد
پرسش و پاسخ در محضر امام رضا علیه السلام 2

 

لینکدونی

 چرا با وجود حضرت علی(ع)، فاطمه زهرا (س) پشت در رفت؟ (-)
 چرا حضرت زهرا (س) شبانه دفن شد؟ (-)
 چرا با وجود حضرت علی(ع)، فاطمه زهرا (س) پشت در رفت؟ (-)
 چرا امیرمؤمنان (علیه السلام) از همسرش دفاع نكرد؟ (-)
 چرا، بنی هاشم و انصار، از حضرت زهرا (س) دفاع نكردند؟ (-)
 آیا فاطمه (سلام الله علیها) از شیخین راضى شد؟ (-)
 آیا تا قبل از سال 71 ، تقویم‌ها در باره حضرت زهرا (س) از كلمه «وفات» استفاده می‌كرده‌اند؟ (-)
 مراد از «ام المؤمنین» در آیه « وَأَزْواجُهُ أُمَّهاتُهُمْ» چیست؟ (-)
 آیا آیه‌اى در شأن عائشه و حفصه نازل شده است؟ (-)
 چرا پیامبر اسلام (ص) با عایشه و حفصه ازدواج كردند ؟ (-)
 آیا عزاداری برای امام حسین (ع) بدعت است؟! (-)
 آیا جریان پایین كشیدن ابوبكر و عمر از منبر ، توسط امام حسن و امام حسین (ع) صحت دارد؟ (-)
 چرا امام حسین (علیه السلام) با این كه می دانست شهید می شود ، اقدام به قیام كرد ؟ (-)
 فلسفه عزاداری برای امام حسین علیه السلام چیست ؟ (-)
 چرا امام حسین علیه السلام در روز عاشورا دعا نفرمودند تا باران ببارد ؟ (-)
 آرشیو لینكدونی

 

صفحات وبلاگ

 



منوی اصلی

صفحه اصلی
پست الكترونیك
تماس با من

 
 

زبانهای دیگر

 

Translate to English ترجمة للغة العربیة P벫thimi n렧juh뮠shqipe Превод на български език Andorra la traducció de la llengua 翻译汉语 Český jazyk překladu Oversæt til dansk Vertaal naar Nederlands Tõlge eesti keeles Filipino na wika upang isalin Suomen kielen käännös Deutsch Übersetzung Μεταφράστε στην Ελληνική Γλώσσα अनुवाद करने के लिए: हिन्दी भाषा Translate a magyar nyelv Translate ke Bahasa Indonesia Traduci in lingua italiana 翻訳する日本語 번역기로 한국어 교재 	Latviešu valodas tulkojumi Lietuvių kalbos vertimo Lingwa Maltija traduzzjoni Języka polskiego tłumaczenia Traduzir para o Portugu고Língua Traducere limba rom⮦#259; Русский перевод Транслате то Сербиан Preklad do slovensk騯 jazyka Prevedi jezik v Sloveniji Traducir al idioma español Översätt till svenska språket แปลภาษาโรมาเนีย Самоанскій мову перекладу Dịch sang ng?gữ Tiếng Việt

 

 

دسته بندی موضوعات

نماز (17)
قرآن (39)
روزه (12)
حدیث (57)
حجاب (2)
محرم (33)
مناظره (39)
مهدویت (17)
پند و اندرز (10)
حکایات پند آموز (25)
پرسش و پاسخ (31)
مناسبتها / عکس (76)
رمضان و شب قدر (17)
علمای بزرگ اسلام (5)
غدیر و مسأله امامت (31)
آداب زندگی اسلامی (16)
پاسخ به برخی شبهات (34)
اخلاق اسلامی (رذایل) (7)
ادعیه / اعمال ویژه مناسبتها (17)
دانلود کتاب و نرم افزار اسلامی (6)
اسلام، علم روز، سخنان دانشمندان (9)
عصمت1 "درباره چهارده معصوم (ع) " (35)
عصمت2 " احادیث چهاده معصوم (ع) " (26)

 
 

سخن منتخب

 

چارلز دیکنز :

 

اگر منظور امام حسین (ع) جنگ در راه خواسته های دنیایی خود بود، من نفهمیدم چرا خواهران و زنان و اطفالش به همراه او بودند؟! پس عقل چنین حکم می کند که او فقط به خاطر اسلام فداکاری خویش را انجام داد.

 

 

 

جستجو گر


 


جستجو در Google

 
 

نظرسنجی

شما بیشتر به دنبال چه مباحثی هستید؟


 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

 

 
 

لینک دوستان


مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولیعصر عج
پایگاه اطلاع رسانی حوزه نت
وهابیت و اسلام
سایت خبری تحلیلی شیعه نیوز
سایت تخصصی نهج البلاغه
سایت مؤسسه بحار
پایگاه اینترنتی احادیث
ساقی
پایگاه تخصصی شیعه شناسی فائزون
مؤسسه قرآن و عترت منهاج
قرآن و عترت
سرزمین عاشقان
شب شکن
دعوت مدارس اهل سنت به مناظره
کلید بهشت
گوهر
ارتباط معنوی با امام زمان (عج)
پاسخگویی به شبهات دینی روز
دفاع از حریم تشیع
اثبات ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام
شیعه اثنی عشر حق روشن است
الفبای شیعه
ساقی کوثر
امام رئوف
ستاد احیای امر به معروف و نهی از منكر شهرستان میبد
او خواهد آمد
آخرین پناه
حدیث 110
دو تایی

 

 

تبلیغات

 

 

 

تبلیغات

 

بانک سخنرانی

شهید

شیخ احمد کافی (ره)

www.bskafi.com

 
 

آمار وبلاگ


بازدید های امروز :
بازدید های دیروز :
كل مطالب :
ایجاد صفحه :
-


 
  

لینک باکس مذهبی

 

 

خبرنامه

برای اطلاع از بروز شدن این وبلاگ ایمیل خود را در خبرنامه  ثبت كنید :

 

 

کپی برداری بلامانع است

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic