سفینة النجاة سفینة النجاة - پرسش و پاسخ در محضر امام رضا (ع) 2

 

سفینة النجاة


پرسش و پاسخ در محضر امام رضا (ع) 2   ( پرسش و پاسخ ) ,

 

چرا شما ولیعهدى مأمون را قبول کردید؟

 

اگر پدر و مادرم معتقد به مذهب حق نباشند،  باز به آنها نیکی کنم؟ 

 

اینکه بعضی از مسلمین گمان می کنند که حلال و حرام در اسلام علتی جز تعبد و اطاعت ندارد، درست است؟

 

چرا امیرالمؤمنین (ع) مدّت بیست و پنج سال بعد از نبىّ اكرم (ص) با دشمنانش نجنگید، ولى پس از آن در ایّام خلافت و ولایتش با آنها به جنگ پرداخت؟

 

چرا خداوند عزّ و جلّ فرعون را غرق كرد، با این كه او به حضرتش ایمان داشت و به توحیدش اقرار نمود؟

 

چرا خداوند عزّ و جلّ در زمان حضرت نوح (ع) تمام دنیا را در آب غرق نمود، با این كه در میان مردم، اطفال و كسانى كه بى‏گناه بودند وجود داشتند؟

 

در کدام قسمت از سوره فاتحه (حمد) اشاره به امیرالمومنین (ع) شده است؟

 

چرا خداوند هر صنف از مخلوقات را به انواع مختلف و گوناگون آفریده و همه را یک نوع خلق نکرده؟

 

چرا مخالفین شیعه لفظ «حی علی خیر العمل» را از اذان حذف کرده اند و آنرا نمی گویند؟

 

شما فرمودید: «خدا رحمت کند کسی را که امر ما را زنده می سازد». امر شما چگونه زنده می شود؟

 

 

------------------------------------------------

 

چرا شما ولیعهدى مأمون را قبول کردید؟

 

از ریان بن صلت مروى است كه گفت بر على بن موسى الرضا (ع) وارد شدم و به ایشان عرض كردم یا ابن رسول اللَّه مردم می گویند كه چرا شما ولیعهدى مأمون را قبول کردید با اینكه اظهار زهد و بى‏میلى به دنیا می كنید؟ آن بزرگوار فرمود: خدا دانا است به اینكه من این عمل را ناخوش داشتم و لیكن چون كه من مخیر شدم میان قبول این عمل و مرگ قبول این عمل را برگزیدم بر قتل. واى بر مردم! آیا نمی دانند كه یوسف (ع) رسول و پیغمبر بود، چون ضرورت او را واداشت به متولى شدن خزینه‏هاى عزیز مصر به عزیز گفت‏: یوسف 55 : «اجعلنى خَزائِنِ الْأَرْضِ إِنِّی حَفِیظٌ عَلِیمٌ» و مرا ضرورت واداشت به قبول این عمل از روى اكراه و اجبار بعد از آنكه مشرف بر هلاكت شدم. علاوه بر اینكه من بر این امر داخل نشدم مگر مثل داخل شدن كسى كه خارج باشد. یعنى با شرط که احدى را نصب نكنم و احدى را عزل نكنم و رسم و سنتى را نشكنم.  عیون أخبار الرضا (ع)، ترجمه آقا نجفى، ج‏2 ، ص  378

 

توضیح اینکه: مأمون ملعون به امام رضا (ع) گفت: به خدا سوگند می خورم كه اگر قبول كردى ولیعهدى را مطلوب حاصل است و اگر قبول نكردى تو را اجبار بر آن كنم. پس اگر متحمل این عمل شدى مراد حاصل و اگر متحمل نشدى تو را گردن زنم. همانگونه که عمر بن الخطاب شوری را در میان شش نفس قرار دارد كه یكی از آن‏ها جدت علی (ع) بود و دستور داد كه هر كس از قبول آن خودداری كند كشته شود، شما هم ناچاری كه آن چه را من می خواهم بپذیری و از آن چاره‏ای نمی‏یابم!» (كتاب زندگانى امام هشتم امام على بن موسى الرضا به نقل از ارشاد ص 290)

حضرت رضا (ع) فرمود: مرا خدا نهى فرموده است از اینكه خود را در معرض هلاكت بر آورم. پس اگر امر بدین منوال است، آنچه از براى تو ظاهر شده است، چنان كن و من این امر را قبول می كنم. مشروط بر اینكه احدى را نصب نكنم و احدى را عزل نكنم و رسم و سنتى را نشكنم و در این امر از دور اشاره كنم. پس مأمون به این كیفیت از آن جناب راضى شد و او را ولیعهد خود قرار داد و لكن آن جناب از این عمل شدت كراهت داشت. و نیز از محمد بن عرفه مروى است كه گفت به حضرت رضا (ع) عرض كردم: یا ابن رسول اللَّه چه چیز شما را واداشت به اینكه در ولایتعهد مأمون داخل شوى؟ فرمود: چه چیز جدم امیر المؤمنین (ع) را واداشت بر اینكه داخل در شورى شود؟!  (عیون أخبار الرضا (ع)، ترجمه آقا نجفى،  ج‏2، ص380)  

 

 

اگر پدر و مادرم معتقد به مذهب حق نباشند،  باز به آنها نیکی کنم؟ 

 

معمر بن خلاد گوید از امام رضا علیه السلام پرسیدم اگر پدر و مادرم معتقد به مذهب حق نباشند باز به آنها نیکی کنم؟ فرمود : برای آنها دعا کن و از جانب آنها صدقه بده و در حق آنها نیکی کن همان گونه که اگر دوستدار ما و مسلمان بودند. زیرا رسول خدا (ص) فرموده خداوند مرا برای رافت و مهربانی و عطوفت برانگیخته است نه بی مهری و عاق شدن.  اصول کافی جلد 2 صفحه 159

 

 

اینکه بعضی از مسلمین گمان می کنند که حلال و حرام در اسلام علتی جز تعبد و اطاعت ندارد، درست است؟

 

محمد بن سنان نامه ای به امام رضا علیه السلام نوشت و در آن پرسش کرده بود درباره ی اینکه بعضی از مسلمین گمان می کنند که حلال و حرام در اسلام علتی جز تعبد و اطاعت ندارد. حضرت در جواب نوشت: کسی که چنین تصور می کند، سخت به گمراهی و ضلالت افتاده است. آن گاه درباره ی تحریم محرمات فرموده است: گناهان نه تنها در زندگی بشر مورد احتیاج و ضرورت نیست، بلکه مایه فساد و باعث فنا و هلاکت است و به این جهت خداوند گناهان را ممنوع کرده است. الحدیث جلد 3 صفحه 120

  

 

چرا امیرالمؤمنین (ع) مدّت بیست و پنج سال بعد از نبىّ اكرم (ص) با دشمنانش نجنگید، ولى پس از آن در ایّام خلافت و ولایتش با آنها به جنگ پرداخت؟

 

محمّد بن ابراهیم بن اسحاق طالقانى رضى اللَّه عنه مى‏گوید: ابو سعید حسن بن على العدوانى از هیثم بن عبد اللَّه رمّانى نقل كرده كه وى گفت:

از حضرت على بن موسى الرّضا صلوات اللَّه علیه سؤال كرده و محضرش عرضه داشتم: بفرمایید چرا على بن ابى طالب علیه السّلام مدّت بیست و پنج سال بعد از نبىّ اكرم صلّى اللَّه علیه و آله با دشمنانش نجنگید، ولى پس از آن در ایّام خلافت و ولایتش با آنها به جنگ پرداخت؟

حضرت فرمودند: به خاطر آن كه حضرتش به رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله اقتداء نمود (یعنی همان کاری را کرد که پیامبر (ص) انجام داد). زیرا نبىّ اكرم صلّى اللَّه علیه و آله بعد از نبوّت، سیزده سال در مكّه و نوزده ماه در مدینه، جهاد با مشركین را به خاطر كمبود اعوان و قلّت یاران ترك نمودند و على علیه السّلام نیز به خاطر فقدان افراد كافى، مجاهدت و مبارزه با دشمنان را ترك نمودند. پس همان طورى كه به خاطر ترك مجاهدت سیزده ساله در مكّه و نوزده ماهه در مدینه، نبوّت حضرت خاتم صلّى اللَّه علیه و آله باطل نمى‏شود، عیناً ترك جهاد بیست و پنج ساله امیر المؤمنین على علیه السّلام، سبب بطلان امامت حضرتش نمى‏گردد، چه آن كه علّت ترك جهاد در هر دو مورد یكى مى‏باشد.  علل الشرائع، ترجمه ذهنى تهرانى، ج‏1، ص 495

 

 

چرا خداوند عزّ و جلّ فرعون را غرق كرد، با این كه او به حضرتش ایمان داشت و به توحیدش اقرار نمود؟

 

عبد الواحد محمّد بن عبدوس نیشابورى عطّار رضى اللَّه عنه مى‏گوید: على بن محمّد بن قتیبه، از حمدان بن سلیمان نیشابورى از ابراهیم بن محمّد همدانى نقل كرده كه وى گفت:

محضر مبارك حضرت ابى الحسن على بن موسى الرضا علیه السّلام عرضه داشتم: به چه علّت خداوند عزّ و جلّ فرعون را غرق كرد با این كه او به حضرتش ایمان داشت و به توحیدش اقرار نمود؟

حضرت فرمودند: هنگامى كه عذاب را دید، به خدا ایمان آورد و چنین ایمانى مقبول و پذیرفته نیست و این حكم خداوند است كه بین امم سلف و خلف جارى بوده و هست، حقّ تعالى در قرآن مى‏فرماید:

سوره غافر، آیه 84: «فَلَمَّا رَأَوْا بَأْسَنا قالُوا آمَنَّا بِاللَّهِ وَحْدَهُ وَ كَفَرْنا بِما كُنَّا بِهِ مُشْرِكِینَ  فَلَمْ یَكُ یَنْفَعُهُمْ إِیمانُهُمْ لَمَّا رَأَوْا بَأْسَنا» «آن گاه كه شدّت قهر و عقاب ما را به چشم دیدند، گفتند:

ما به خداى یگانه ایمان آوردیم و به همه بت‏هایى كه شریك خدا قرار دادیم كافر شدیم، امّا ایمانشان پس از دیدن مرگ و مشاهده عذاب هیچ سودى بایشان نبخشید».

و نیز در جاى دیگر فرموده:

سوره انعام، آیه 158: «یَوْمَ یَأْتِی بَعْضُ آیاتِ رَبِّكَ لا یَنْفَعُ نَفْساً إِیمانُها لَمْ تَكُنْ آمَنَتْ مِنْ قَبْلُ أَوْ كَسَبَتْ فِی إِیمانِها خَیْراً»  «روزى كه بعض آیات قهر و غضب خداى تو بر آنها برسد، اگر پیش از آن ایمان نیاورده و یا در ایمان كسب خیر و سعادت نكرده باشند، آن روز هیچ كس را ایمان نفع نبخشد».

و همچنین فرعون چون غرق شدن را با دو چشم خود دید گفت:

سوره یونس، آیه 90: «آمَنْتُ أَنَّهُ لا إِلهَ إِلَّا الَّذِی آمَنَتْ بِهِ بَنُوا إِسْرائِیلَ وَ أَنَا مِنَ الْمُسْلِمِینَ» «ایمان آوردم و شهادت مى‏دهم كه جز آن كسى كه بنى اسرائیل به او ایمان دارند، خدایى نیست و من هم تسلیم فرمان او هستم»

در حالى كه فرعون غرق مى‏گشت به او خطاب شد: اكنون باید ایمان بیاورى؟! و حال آن كه پیش از این عمرى را به نافرمانى سپرى نمودى و از فسادكنندگان بودى، پس ما امروز بدنت را براى عبرت خلائق و بازماندگانت به ساحل نجات مى‏رسانیم و این در حالى بود كه فرعون از سر تا پا آهن و زره فلزى بر تن استوار كرده بود، بارى وقتى فرعون غرق شد حقّ عزّ و جلّ جثّه او را از داخل آب بر زمینى مرتفع پرتاب كرد تا بر آیندگان علامتى بوده و آن را دیده و مشاهده كنند كه:

با آن كه به واسطه آهن، جثّه سنگین بوده، چطور روى آب قرار داشت در صورتى كه اقتضاى جسم سنگین آن است كه زیر آب رود و نه بالاى آب واقع شود و این خود علامت و نشانه‏اى بود.

سپس امام علیه السّلام فرمودند:

و غرق فرعون علّت دیگرى نیز داشت و آن این بود كه وقتى در آستانه غرق شدن قرار گرفت، به موسى علیه السّلام استغاثه كرد، نه به خداى عزّ و جلّ. لذا حقّ تبارك و تعالى به جناب موسى وحى نمود: اى موسى فرعون را پناه ندهى زیرا تو او را نیافریدى، و اگر به من پناه آورده بود البته به فریادش رسیده بودم.  علل الشرائع، ترجمه ذهنى تهرانى، ج‏1، ص 219

 

 

چرا خداوند عزّ و جلّ در زمان حضرت نوح (ع) تمام دنیا را در آب غرق نمود، با این كه در میان مردم، اطفال و كسانى كه بى‏گناه بودند وجود داشتند؟

 

احمد بن زیاد بن جعفر همدانى رضى اللَّه عنه مى‏گوید: على بن ابراهیم بن هاشم، از پدرش، از عبد السّلام بن صالح هروى نقل مى‏كند كه وى گفت: محضر حضرت رضا علیه السّلام عرضه داشتم: چرا خداوند عزّ و جلّ در زمان حضرت نوح علیه السّلام تمام دنیا را در آب غرق نمود با این كه در میان مردم اطفال و كسانى كه بى‏گناه بودند وجود داشتند؟

حضرت فرمودند: در میان غرق‏شدگان نه اطفال بود و نه بى‏گناه.

امّا اطفال در آنها نبود، زیرا حقّ عزّ و جلّ چهل سال قبل از غرق نمودن دنیا، صلب مردان و رحم زنان قوم نوح را عقیم نمود. لذا در هنگام غرق شدن، طفلى وجود نداشت.

و امّا بى‏گناه در آنها نبود، زیرا هیچ گاه قادر متعال كسى را كه گناه ندارد، با عذاب خود هلاك نكرده است و افراد غرق شده دو دسته بودند:

الف: آنان كه پیامبر خدا یعنى نوح علیه السّلام را تكذیب نمودند.

ب: كسانى كه راضى به تكذیب دسته اوّل بودند اگر چه به ظاهر تكذیب نمى‏كردند.

بدون تردید هر دو دسته گناهكار محسوب مى‏شوند.

لازم به تذكّر است كسانى كه داخل و حاضر در مجلس تكذیب نبوده ولى وقتى خبر تكذیب مكذّبین را شنیدند، به آن راضى و خشنود شدند، مانند كسانى هستند كه در آن مجلس حاضر بوده و پیامبر را تكذیب نمودند.   علل الشرائع، ترجمه ذهنى تهرانى، ج‏1، ص 123

 

 

در کدام قسمت از سوره فاتحه (حمد) اشاره به امیرالمومنین (ع) شده است؟

 

علی بن جعفر گوید شخصی از امام رضا علیه السلام پرسید: در کدام قسمت از سوره فاتحه اشاره به امیرالمومنین (ع) گشته؟ حضرت در پاسخ فرمودند : در آیه «اهدنا الصراط المستقیم» چرا که جناب امیرالمومنین (ع) بهترین راه شناخت حق تعالی و وسیله معرفت به پروردگار است.   تفسیر جامع جلد 6 صفحه 234

 

 

چرا خداوند هر صنف از مخلوقات را به انواع مختلف و گوناگون آفریده و همه را یک نوع خلق نکرده؟

حسن بن فصال گوید از امام رضا علیه السلام پرسیدم؛ چرا خداوند سبحان هر صنف از مخلوقات را به انواع مختلف و گوناگون آفریده و همه را یک نوع خلق نکرده؟ مثلاً حشرات انواع مختلف دارند، گیاهان انواع گوناگون دارند و به همین شکل تمام مخلوقات خدا متنوع و گوناگون هستند... امام (ع) در پاسخ فرمودند: برای اینکه بندگان فکر نکنند که خدا عاجز است و در فکر کسی نیاید که قدرت خدا محدود می باشد و اساساً در فکر هیچ شخص مُلحِد یا کافری صورتی نقش نمی بندد، مگر آنکه خدای عز و جل موجودی را به آن شکل آفریده و این جهت آن است که کسی نگوید آیا خداوند قادر است فلان صورت را بیافریند؟!  علل الشرایع جلد 1 صفحه 69

 

 

چرا مخالفین شیعه لفظ «حی علی خیر العمل» را از اذان حذف کرده اند و آنرا نمی گویند؟

 

محمد بن ابی عمیر گوید: امام رضا علیه السلام پرسیدم چرا مخالفین شیعه لفظ «حی علی خیر العمل» را از اذان حذف کرده اند و آنرا نمی گویند؟ فرمود: زیرا معنی باطنی «خیر العمل» ولایت آل محمد (ص) است. لذا به دستور فلانی این لفظ از اذان ایشان حذف گشت و او قصدش از این کار این بود که چیزی مردم را بر ولایت آل محمد (ص) تحریک نکند.  علل الشرایع جلد 2 صفحه 193

 

 

شما فرمودید: «خدا رحمت کند کسی را که امر ما را زنده می سازد». امر شما چگونه زنده می شود؟

 

ابوصلت هروی گوید شنیدم که امام رضا علیه السلام می فرمود: «خدا رحمت کند کسی را که امر ما را زنده می سازد» پرسیدم امر شما چگونه زنده می شود ؟ فرمود: علوم و احادیث و معارف ما را فرا گرفته و به دیگران بیاموزد. زیرا مردم اگر با زیبایی های سخنان ما آشنا گردند از ما پیروی خواهند کرد.  وسائل الشیعه جلد18 صفحه 102 ، بحارالانوار جلد 2 صفحه 30

 



لینک مطلب | نظرات : ()

 



مطالب پیشین

آیین خرافی شب اول ماه ربیع الاول
شهادت حضرت امام علی بن موسی الرضا (ع) تسلیت باد
شهادت پیامبر گرامی اسلام (ص) و امام حسن (ع) تسلیت باد
اربعین حسینی تسلیت باد
شهادت زین العابدین حضرت امام سجاد (ع) تسلیت باد
پاسخ به شبهات ماه محرم
لینکهای عاشورایی
عید سعید غدیر خم ، روز اکمال دین و اتمام نعمت مبارک باد
ولادت با سعادت حضرت امام علی النقی الهادی علیه السلام مبارک باد
عید سعید «قربان»، عید اطاعت و تسلیم مبارک باد
روز عرفه، روز نیایش
صلوات روز عرفه
تسبیحات پیامبر اکرم (ص) در روز عرفه
شهادت امام محمد باقر (ع) تسلیت باد
دانلود مجموعه کتب اصول عقائد
شهادت جواد الائمه حضرت امام محمد تقی علیه السلام تسلیت باد
25 ماه ذی القعده، روز دحوالارض
از تو می پرسند...
سالروز ولادت با سعادت حضرت امام رضا (ع) مبارک باد
پرسش و پاسخ در محضر امام رضا علیه السلام 2

 

لینکدونی

 چرا با وجود حضرت علی(ع)، فاطمه زهرا (س) پشت در رفت؟ (-)
 چرا حضرت زهرا (س) شبانه دفن شد؟ (-)
 چرا با وجود حضرت علی(ع)، فاطمه زهرا (س) پشت در رفت؟ (-)
 چرا امیرمؤمنان (علیه السلام) از همسرش دفاع نكرد؟ (-)
 چرا، بنی هاشم و انصار، از حضرت زهرا (س) دفاع نكردند؟ (-)
 آیا فاطمه (سلام الله علیها) از شیخین راضى شد؟ (-)
 آیا تا قبل از سال 71 ، تقویم‌ها در باره حضرت زهرا (س) از كلمه «وفات» استفاده می‌كرده‌اند؟ (-)
 مراد از «ام المؤمنین» در آیه « وَأَزْواجُهُ أُمَّهاتُهُمْ» چیست؟ (-)
 آیا آیه‌اى در شأن عائشه و حفصه نازل شده است؟ (-)
 چرا پیامبر اسلام (ص) با عایشه و حفصه ازدواج كردند ؟ (-)
 آیا عزاداری برای امام حسین (ع) بدعت است؟! (-)
 آیا جریان پایین كشیدن ابوبكر و عمر از منبر ، توسط امام حسن و امام حسین (ع) صحت دارد؟ (-)
 چرا امام حسین (علیه السلام) با این كه می دانست شهید می شود ، اقدام به قیام كرد ؟ (-)
 فلسفه عزاداری برای امام حسین علیه السلام چیست ؟ (-)
 چرا امام حسین علیه السلام در روز عاشورا دعا نفرمودند تا باران ببارد ؟ (-)
 آرشیو لینكدونی

 

صفحات وبلاگ

 



منوی اصلی

صفحه اصلی
پست الكترونیك
تماس با من

 
 

زبانهای دیگر

 

Translate to English ترجمة للغة العربیة P벫thimi n렧juh뮠shqipe Превод на български език Andorra la traducció de la llengua 翻译汉语 Český jazyk překladu Oversæt til dansk Vertaal naar Nederlands Tõlge eesti keeles Filipino na wika upang isalin Suomen kielen käännös Deutsch Übersetzung Μεταφράστε στην Ελληνική Γλώσσα अनुवाद करने के लिए: हिन्दी भाषा Translate a magyar nyelv Translate ke Bahasa Indonesia Traduci in lingua italiana 翻訳する日本語 번역기로 한국어 교재 	Latviešu valodas tulkojumi Lietuvių kalbos vertimo Lingwa Maltija traduzzjoni Języka polskiego tłumaczenia Traduzir para o Portugu고Língua Traducere limba rom⮦#259; Русский перевод Транслате то Сербиан Preklad do slovensk騯 jazyka Prevedi jezik v Sloveniji Traducir al idioma español Översätt till svenska språket แปลภาษาโรมาเนีย Самоанскій мову перекладу Dịch sang ng?gữ Tiếng Việt

 

 

دسته بندی موضوعات

نماز (17)
قرآن (39)
روزه (12)
حدیث (57)
حجاب (2)
محرم (33)
مناظره (39)
مهدویت (17)
پند و اندرز (10)
حکایات پند آموز (25)
پرسش و پاسخ (31)
مناسبتها / عکس (76)
رمضان و شب قدر (17)
علمای بزرگ اسلام (5)
غدیر و مسأله امامت (31)
آداب زندگی اسلامی (16)
پاسخ به برخی شبهات (34)
اخلاق اسلامی (رذایل) (7)
ادعیه / اعمال ویژه مناسبتها (17)
دانلود کتاب و نرم افزار اسلامی (6)
اسلام، علم روز، سخنان دانشمندان (9)
عصمت1 "درباره چهارده معصوم (ع) " (35)
عصمت2 " احادیث چهاده معصوم (ع) " (26)

 
 

سخن منتخب

 

چارلز دیکنز :

 

اگر منظور امام حسین (ع) جنگ در راه خواسته های دنیایی خود بود، من نفهمیدم چرا خواهران و زنان و اطفالش به همراه او بودند؟! پس عقل چنین حکم می کند که او فقط به خاطر اسلام فداکاری خویش را انجام داد.

 

 

 

جستجو گر


 


جستجو در Google

 
 

نظرسنجی

شما بیشتر به دنبال چه مباحثی هستید؟


 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

 

 
 

لینک دوستان


مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولیعصر عج
پایگاه اطلاع رسانی حوزه نت
وهابیت و اسلام
سایت خبری تحلیلی شیعه نیوز
سایت تخصصی نهج البلاغه
سایت مؤسسه بحار
پایگاه اینترنتی احادیث
ساقی
پایگاه تخصصی شیعه شناسی فائزون
مؤسسه قرآن و عترت منهاج
قرآن و عترت
سرزمین عاشقان
شب شکن
دعوت مدارس اهل سنت به مناظره
کلید بهشت
گوهر
ارتباط معنوی با امام زمان (عج)
پاسخگویی به شبهات دینی روز
دفاع از حریم تشیع
اثبات ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام
شیعه اثنی عشر حق روشن است
الفبای شیعه
ساقی کوثر
امام رئوف
ستاد احیای امر به معروف و نهی از منكر شهرستان میبد
او خواهد آمد
آخرین پناه
حدیث 110
دو تایی

 

 

تبلیغات

 

 

 

تبلیغات

 

بانک سخنرانی

شهید

شیخ احمد کافی (ره)

www.bskafi.com

 
 

آمار وبلاگ


بازدید های امروز :
بازدید های دیروز :
كل مطالب :
ایجاد صفحه :
-


 
  

لینک باکس مذهبی

 

 

خبرنامه

برای اطلاع از بروز شدن این وبلاگ ایمیل خود را در خبرنامه  ثبت كنید :

 

 

کپی برداری بلامانع است

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات