سفینة النجاة سفینة النجاة - امام حسین (ع) و معاویه

 

سفینة النجاة


امام حسین (ع) و معاویه   ( محرم ) ,

 

کشتار وحشیانه شیعیان توسط معاویه و احتجاج امام حسین (ع)

 

در روزگارى كه معاویه امر به لعن امیر المؤمنین و قتل شیعیان و ناقلان مناقبش كرده بود از سلیم بن قیس نقل است كه معاویه در ایّام خلافتش به قصد حجّ به مدینه وارد شد و اهالى شهر به استقبالش آمدند، ولى در میان ایشان احدى جز قریش ندید، پس پیاده شده و گفت: انصار را چه شده كه هیچ كدامشان به استقبال من نیامدند؟!

یكى گفت: ایشان افراد نیازمندى هستند كه مركب سوارى ندارند.

معاویه گفت: پس شتر نخلستانهاشان كجاست؟!

قیس بن سعد بن عباده كه بزرگ انصار و فرزند سرور ایشان بود به طعن گفت: شترهاشان را در كارزار بدر و احد و دیگر مواقع در ركاب رسول خدا فنا ساخته‏اند، آن روزها كه به تو و پدرت به خاطر اسلام ضربه زدند تا اینكه بر خلاف میل شما امر الهى ظاهر شد! معاویه سكوت كرد، قیس ادامه داد: بدان كه رسول خدا با ما عهد فرموده كه ما پس از او مواجه با یك حقّ كشى خواهیم شد.

معاویه گفت: چه دستور به شما فرموده؟ گفت: صبر كنیم تا به او ملحق شویم.

معاویه گفت: پس صبر كنید تا به او ملحق شوید!

سپس معاویه به گروهى از قرشیان گذشت با دیدن او همه برخاستند، جز عبد اللَّه بن عبّاس.

به او گفت: اى ابن عبّاس، تنها چیزى كه مانع تو شد كه مانند دوستانت برخیزى این بوده كه من در كارزار صفّین با شما جنگیدم. این را به خود مگیر. چرا كه پسر عمویم عثمان مظلومانه به قتل رسیده بود!

ابن عبّاس گفت: عمر بن خطّاب هم مظلومانه كشته شد (پس چرا براى او قیام نكردى؟!) گفت: عمر را فرد كافرى به قتل رساند.

ابن عبّاس گفت: عثمان را كه كشت؟ گفت: مسلمانان، گفت: این بهترین جواب در ردّ و ابطال برهان توست!

معاویه گفت: ما در سرتاسر عالم از ذكر مناقب علىّ و اهل بیتش نهى نموده‏ایم، پس حرف نزن!

ابن عبّاس گفت: اى معاویه آیا از قرائت قرآن نیز ما را نهى مى‏كنى؟

گفت: نه.

گفت: آیا از تأویل آن ما را نهى مى‏كنى؟

گفت: آرى.

ابن عبّاس گفت: پس قرآن را بخوانیم ولى از مراد خداوند سؤال نكنیم؟ (و ادامه داد) كدامیك بر ما واجب‏تر است:

خواندن یا عمل بدان؟!

گفت: عمل كردن به آن.

گفت: چگونه به آیه‏اى عمل كنیم كه در آن از مراد خداوند بى‏خبریم؟

معاویه گفت: تأویل آن را از كسى كه همچون شما و اهل بیتت تأویل نمى‏كند، بپرس.

گفت: خداوند این قرآن را فقط بر اهل بیت من نازل فرموده؛ نكند انتظار دارى آن را از آل ابى سفیان سؤال كنم؟ اى معاویه، آیا مخالف این هستى كه خداوند را با رعایت حلال و حرام آن در قرآن عبادت كنیم؟ اگر این امّت امور قرآنى خود را نپرسد، به حتم به وادى هلاكت و اختلاف خواهند افتاد.

معاویه گفت: قرآن را قرائت كرده و تأویل كنید، ولى هیچ مطلبى كه خداوند در باره شما نازل كرده است را نقل نكنید، و جز آن را روایت كنید.

ابن عبّاس گفت: خداوند در قرآن مى‏فرماید: «قصد دارند كه نور خداوند را با دهانهاشان خاموش سازند و خداوند جز كمال نورش را نخواسته هر چند كافران را ناخوش آید (توبه: 32)».

معاویه گفت: اى ابن عبّاس كوتاه بیا و جلوى زبانت را بگیر، و اگر ناگزیر از آن هستى این كار را مخفیانه و پنهانى انجام بده. سپس به خانه‏اش رفته و صد هزار درهم برایش فرستاد.

و منادى معاویه ندا سر داد كه نقل روایات در مناقب علىّ بن ابى طالب و اهل بیتش از امروز ممنوع و گوینده‏اش برى‏ء الذّمّه است!!

مردم كوفه در این ممنوعیّت بیش از دیگران در سختى و مشقّت بودند. چرا كه آنجا بیش از دیگر مكانها شیعه داشت. به همین جهت معاویه، زیاد را والى عراقین (كوفه و بصره) ساخت، او نیز به تعقیب شیعه پرداخته و نیك به ایشان عارف بود و ایشان را در هر جا مى‏یافت مى‏كشت. او شیعیان را ترسانده و دست و پایشان را مى‏برید و بر درخت خرما دارشان مى‏زد، و چشمانشان را از حدقه در آورده یا تبعید كرده‏ و فرارى مى‏داد، تا آنجا كه دیگر در عراق شیعه مشهورى نماند، و افراد باقیمانده، یا مقتول بودند یا مصلوب یا زندانى یا تبعید و یا فرارى. و معاویه به تمام عاملان خود در تمام بلاد نوشت كه شهادت و گواهى هیچ یك از شیعیان علىّ و اهل بیتش را نپذیرید، و به دنبال شیعیان عثمان و محبّین او و اهل بیت و اهل ولایتش باشند، و به مجالس راویان فضل و مناقب او نزدیك شده و وسائل قرب آنان به خود را فراهم نموده و اكرامشان كنید. و نام افرادى كه مناقب او را نقل مى‏كنند را به همراه اسامى پدر و قبیله‏اش یادداشت كنید.

همین كردند تا جایى كه روایات در مناقب عثمان زیاد شد، و این روایات را براى آن هدایا و لباسها و زمینهایى ساختند كه از سوى عرب و موالى به ایشان داده مى‏شد، و این افراد در شهرها زیاد شدند. براى تصاحب خانه و زمین تلاش نموده و دنیا بر ایشان وسعت یافت. كسى نبود كه در باره عثمان مدح و منقبتى نقل یا فضیلتى ذكر كند، جز آنكه نامش نگاشته و مقرّب شده و جایزه مى‏گرفت. و مردم مدّتى طولانى به این صورت بودند.

سپس معاویه به عاملانش نوشت: حدیث در باره عثمان زیاد و شایع شده، اكنون مردم را به نقل روایات در فضیلت و سوابق معاویه بخوانید، كه این نزد ما محبوب‏تر و خوشایندتر، و در برابر برهان اهل این بیت، كوبنده‏تر و سختتر است.

پس هر یك از والیان و قضات او متن نامه را براى مردم خواندند، مردم نیز بر سر منابر در هر روستا و مسجدى شروع به بافتن روایات در فضیلت معاویه نمودند، و این را به معلّمان مدارس دیكته كردند كه همچون تعلیم قرآن به بچّه‏ها بیاموزند. تا اینكه به دختران و زنان و ملازمانشان نیز آموختند، پس روزگارى این چنین بر مردم گذشت.

زیاد بن ابیه نامه‏اى در باره حضرمیّین به معاویه نوشت كه اینان معتقد به دین علىّ و نظر اویند.

معاویه نوشت: تمام طرفداران و معتقدان علىّ بن أبى طالب را بكش. او نیز اینان را از لب تیغ گذراند و مثله كرد.

و معاویه طىّ نامه‏اى به تمام كشور نوشت: هر كه ثابت شد كه از دوستداران علىّ است نامش را از دیوان حقوقى پاك كنید.

و طىّ نامه دیگرى گفت: هر فرد متّهم به تشیّع را بدون شاهد بكشید.

اینجا بود كه شیعیان را به مجرّد اتّهام و گمان و شبهه در هر جایى كشتند، تا آنجا كه اگر مردى كلمه‏اى اشتباهى از دهانش خارج مى‏شد، گردنش را مى‏زدند و اگر فردى معروف به زندیق و كفر بود احترام مى‏شد و هیچ كس متعرّض او نمى‏شد.  شیعیان در هیچ جایى خصوصاً كوفه و بصره امنیت نداشتند و كار بدان جا كشیده بود كه اگر یكى از شیعیان قصد گفتگوى سرّى را با دوست خود داشت، از خادم و برده او در هراس بود، و نقل حدیث را پس از سوگند و پیمانهاى سخت بر زبان مى‏راند.

این مسأله روز بروز شدیدتر مى‏شد و بچّه‏ها به این صورت پرورش یافتند.

بارى آن دسته از مردم كه بیش از همه به این فتنه مبتلا شدند، قاریان ریاكارى بودند كه اظهار خشوع و ورع مى‏كردند. بعد دروغ بافته و به جعل حدیث مى‏پرداختند، تا نزد والیانشان نصیبى داشته و در مجالس آنان راه یابند و به اموال و زمینها و خانه‏ها برسند.

تا كار بدان جا رسید كه آن احادیث و روایات جعلى آنان به دست كسانى افتاد كه گمان مى‏كردند اینها مطالب حقّ و راست است. لذا آنها را روایت كرده و پذیرفته و یاد مى‏گرفتند و به دیگران مى‏آموختند و طبق آنها اظهار محبّت نموده و بر كسى كه آنها (جعلیات) را ردّ یا كوچكترین شكّ و تردیدى ابراز مى‏نمود، بغض و كینه مى‏ورزیدند.

كار این فتنه بدان جا كشید كه تمام آن جماعت بر آن اجماع كرده و تمام آن روایات به دست مردم متدیّنى افتاد كه دروغ را جایز ندانسته و اهل دروغ را مبغوض مى‏داشتند. آنان این احادیث جعلى را به عنوان مطالب حقّ پذیرفتند. در حالى كه اگر مى‏دانستند جعلى است، حتماً از آن اعراض نموده و نمى‏پذیرفتند و هیچ كینه‏اى به مخالفان آن احادیث نمى‏ورزیدند.

پس در آن روزگار حقّ نزد ایشان تبدیل به باطل و باطل به حقّ، و دروغ به راست و راست به دروغ شد. 

كار این بلا و فتنه پس از وفات حسن بن علىّ علیهما السّلام بالا گرفته و زیاد شد، و اثرى از اولیاى خدا نماند جز آنكه بر جان خود در هراس بود یا الباقى مقتول یا در تبعید یا فرارى بود.

تا اینكه دو سال پیش از هلاكت معاویه امام حسین علیه السّلام قصد حجّ خانه خدا نموده و همراهش عبد اللَّه بن جعفر و عبد اللَّه بن عبّاس نیز بودند. در آنجا امام حسین علیه السّلام مردان و زنان و موالى و شیعیان بنى هاشم را گرد آورد (چه افرادى كه حجّ كرده‏اند و چه انجام نداده‏اند) و از گروه انصار كه طرفدار او و اهل بیتش بودند، و احدى از اصحاب رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله را وانگذاشته و فرزندانشان و تابعین و افرادى از انصار كه معروف به صلاح و عبادت بودند را در جماعتى بیش از هزار مرد در سرزمین «منى» گرد آورد كه اكثر آنها از تابعین و فرزندان صحابه بودند.

امام حسین (ع) در حالى كه در خیمه‏اش نشسته بود، به قصد ایراد خطبه برخاسته و پس از حمد و ثناى الهى فرمود:

امّا بعد؛ این فرد طغیانگر در باره ما و شیعیانمان آنچه دیدید و مى‏دانید و حاضر بوده‏اید، روا داشت! و من قصد آن دارم درباره مطالبى از شما پرسشى كنم. اگر راست گفتم، تصدیقم كنید و اگر خلاف بر زبان راندم، مرا تكذیب كنید. گفتارم را گوش كنید و آن را در سینه‏هاتان جا داده سپس به شهرها و قبائل خود بازگشته و به افراد مورد اطمینان مطالب مرا باز گویید. چرا كه من خوف آن دارم كه این حقّ ضایع و تباه شود و خداوند نور خود را به كمال مى‏رساند هر چند كافران را ناخوش آید.

امام حسین علیه السّلام همه آنچه خداوند در قرآن در باره آنان نازل كرده تلاوت نموده و تفسیر كرد و تمام مناقبى كه رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله در باره پدر و مادر و اهل بیت او گفته بود همه را نقل نمود و در پایان تمامى این موارد صحابه مى‏گفتند: به خدا همین طور است، ما آن را شنیده و بر آن گواهى دهیم! و تابعیّون مى‏گفتند: به خدا آرى، اینها را كسى براى ما حدیث نموده كه مورد تصدیق و اطمینان ما مى‏باشد. تا اینكه همه مطالب را گفت.

سپس فرمود: شما را به خدا سوگند كه چون بازگشتید این حرفها را به افراد مورد اطمینان خود بگویید. سپس فرو آمده و مردم نیز پراكنده شدند.

 

در واقع سخنان امام حسین (ع) در مقابله با تبلیغات سوء بنی امیه و کشتار بی رحمانه شیعیان بود. و به این ترتیب، امام حسین (ع) ضمن بیان حقانیت خود و اهل بیت پیامبر (ص)، مردم را از نقشه شوم بنی امیه آگاه نمود.

 

 

احتجاج امام حسین علیه السّلام با معاویه بر سر امامت خود

 

از موسى بن عقبه نقل است كه گفت: به معاویه خبر رسید كه مردم چشمشان به حسین است. اگر تو با ترتیب مجلسى او را وادار به ایراد خطابه‏اى كنى، لكنت زبان و حصر او در كلامش بر همه نمایان مى‏شود.

معاویه گفت: ما یك چنین گمانى به حسن داشتیم، ولى نقشه ما بر آب شده و او روز به روز در دیده مردم بزرگتر شد و ما رسوا شدیم. (راوى گوید:) آنقدر اصرار كردند تا این را از حسین (ع) خواسته و گفت: اى ابا عبد اللَّه چه خوب است كه بر منبر خطبه‏اى بخوانى.

پس آن حضرت به منبر رفته و پس از حمد و ثناى الهى و صلوات بر پیامبر (در جواب مردى كه گفت: اینكه خطبه مى‏خواند كیست؟) فرمود:

ما حزب و گروه غالب خدا و مقرّبین عترت رسول خدا، و اهل بیت طیّب و طاهر اوییم. ما یكى از دو چیز گرانبهایى هستیم كه رسول خدا آن را پس از قرآن به ودیعت نهاد. كتابى كه در آن تفصیل هر چیزى است و در پیش رو و پشت سر هیچ باطلى بدان راه ندارد، قرآنى كه تفسیرش به عهده ما گذاشته شد و تأویلش ما را درمانده نكند، بلكه به دنبال حقایق آن هستیم. پس ما را اطاعت كنید كه طاعت ما واجب است. چرا كه قرین طاعت خدا و رسول است. خداوند مى‏فرماید:

سوره نساء آیه 59 : «خداى را فرمان برید و پیامبر و صاحبان امر را، كه از شمایند، فرمان برید، پس اگر در باره چیزى ستیزه و كشمكش كردید آن را به خدا و پیامبر بازگردانید»

و نیز فرمود:

سوره نساء آیه 83 : «و حال آنكه اگر آن را به پیامبر و صاحبان امر خویش باز مى‏گرداندند، هر آینه كسانى از آنان كه (حقیقت‏) آن را بیرون مى‏كشند، آن را مى‏دانستند، و اگر فزون بخشى و مهربانى خدا بر شما نبود، از شیطان پیروى مى‏كردید، مگر اندكى».

مبادا گوش به ندایى كه شیطان به شما نموده كنید. زیرا او براى شما دشمنى است آشكار و مبین، كه در این صورت همچون اولیا و دوستان او شوید كه گفتند:

سوره انفال آیه 48 : «امروز بر شما چیره‏شونده‏اى نیست و من پناه شمایم. و چون آن دو گروه رویاروى شدند، بر دو پاشنه خود گردید (پشت كرد و گریخت) و گفت: من از شما بیزارم»

پس در آینده مكانى براى ضرب شمشیر و ورود نیزه شده و سنگریزه و حطام ستون‏ها و اهدافى براى آماج تیرها گردید. سپس در آن روز سوگند هیچ كسى كه قبلاً ایمان نیاورده و یا در ایمان خود كسب خیر و سعادت نكرده پذیرفته نشود.

معاویه گفت: اى اباعبد اللَّه! كافى است، حرف را رساندى!!

احتجاج، ترجمه جعفرى، ج‏2، ص 82 و 94

 



لینک مطلب | نظرات : ()

 



مطالب پیشین

آیین خرافی شب اول ماه ربیع الاول
شهادت حضرت امام علی بن موسی الرضا (ع) تسلیت باد
شهادت پیامبر گرامی اسلام (ص) و امام حسن (ع) تسلیت باد
اربعین حسینی تسلیت باد
شهادت زین العابدین حضرت امام سجاد (ع) تسلیت باد
پاسخ به شبهات ماه محرم
لینکهای عاشورایی
عید سعید غدیر خم ، روز اکمال دین و اتمام نعمت مبارک باد
ولادت با سعادت حضرت امام علی النقی الهادی علیه السلام مبارک باد
عید سعید «قربان»، عید اطاعت و تسلیم مبارک باد
روز عرفه، روز نیایش
صلوات روز عرفه
تسبیحات پیامبر اکرم (ص) در روز عرفه
شهادت امام محمد باقر (ع) تسلیت باد
دانلود مجموعه کتب اصول عقائد
شهادت جواد الائمه حضرت امام محمد تقی علیه السلام تسلیت باد
25 ماه ذی القعده، روز دحوالارض
از تو می پرسند...
سالروز ولادت با سعادت حضرت امام رضا (ع) مبارک باد
پرسش و پاسخ در محضر امام رضا علیه السلام 2

 

لینکدونی

 چرا با وجود حضرت علی(ع)، فاطمه زهرا (س) پشت در رفت؟ (-)
 چرا حضرت زهرا (س) شبانه دفن شد؟ (-)
 چرا با وجود حضرت علی(ع)، فاطمه زهرا (س) پشت در رفت؟ (-)
 چرا امیرمؤمنان (علیه السلام) از همسرش دفاع نكرد؟ (-)
 چرا، بنی هاشم و انصار، از حضرت زهرا (س) دفاع نكردند؟ (-)
 آیا فاطمه (سلام الله علیها) از شیخین راضى شد؟ (-)
 آیا تا قبل از سال 71 ، تقویم‌ها در باره حضرت زهرا (س) از كلمه «وفات» استفاده می‌كرده‌اند؟ (-)
 مراد از «ام المؤمنین» در آیه « وَأَزْواجُهُ أُمَّهاتُهُمْ» چیست؟ (-)
 آیا آیه‌اى در شأن عائشه و حفصه نازل شده است؟ (-)
 چرا پیامبر اسلام (ص) با عایشه و حفصه ازدواج كردند ؟ (-)
 آیا عزاداری برای امام حسین (ع) بدعت است؟! (-)
 آیا جریان پایین كشیدن ابوبكر و عمر از منبر ، توسط امام حسن و امام حسین (ع) صحت دارد؟ (-)
 چرا امام حسین (علیه السلام) با این كه می دانست شهید می شود ، اقدام به قیام كرد ؟ (-)
 فلسفه عزاداری برای امام حسین علیه السلام چیست ؟ (-)
 چرا امام حسین علیه السلام در روز عاشورا دعا نفرمودند تا باران ببارد ؟ (-)
 آرشیو لینكدونی

 

صفحات وبلاگ

 



منوی اصلی

صفحه اصلی
پست الكترونیك
تماس با من

 
 

زبانهای دیگر

 

Translate to English ترجمة للغة العربیة P벫thimi n렧juh뮠shqipe Превод на български език Andorra la traducció de la llengua 翻译汉语 Český jazyk překladu Oversæt til dansk Vertaal naar Nederlands Tõlge eesti keeles Filipino na wika upang isalin Suomen kielen käännös Deutsch Übersetzung Μεταφράστε στην Ελληνική Γλώσσα अनुवाद करने के लिए: हिन्दी भाषा Translate a magyar nyelv Translate ke Bahasa Indonesia Traduci in lingua italiana 翻訳する日本語 번역기로 한국어 교재 	Latviešu valodas tulkojumi Lietuvių kalbos vertimo Lingwa Maltija traduzzjoni Języka polskiego tłumaczenia Traduzir para o Portugu고Língua Traducere limba rom⮦#259; Русский перевод Транслате то Сербиан Preklad do slovensk騯 jazyka Prevedi jezik v Sloveniji Traducir al idioma español Översätt till svenska språket แปลภาษาโรมาเนีย Самоанскій мову перекладу Dịch sang ng?gữ Tiếng Việt

 

 

دسته بندی موضوعات

نماز (17)
قرآن (39)
روزه (12)
حدیث (57)
حجاب (2)
محرم (33)
مناظره (39)
مهدویت (17)
پند و اندرز (10)
حکایات پند آموز (25)
پرسش و پاسخ (31)
مناسبتها / عکس (76)
رمضان و شب قدر (17)
علمای بزرگ اسلام (5)
غدیر و مسأله امامت (31)
آداب زندگی اسلامی (16)
پاسخ به برخی شبهات (34)
اخلاق اسلامی (رذایل) (7)
ادعیه / اعمال ویژه مناسبتها (17)
دانلود کتاب و نرم افزار اسلامی (6)
اسلام، علم روز، سخنان دانشمندان (9)
عصمت1 "درباره چهارده معصوم (ع) " (35)
عصمت2 " احادیث چهاده معصوم (ع) " (26)

 
 

سخن منتخب

 

چارلز دیکنز :

 

اگر منظور امام حسین (ع) جنگ در راه خواسته های دنیایی خود بود، من نفهمیدم چرا خواهران و زنان و اطفالش به همراه او بودند؟! پس عقل چنین حکم می کند که او فقط به خاطر اسلام فداکاری خویش را انجام داد.

 

 

 

جستجو گر


 


جستجو در Google

 
 

نظرسنجی

شما بیشتر به دنبال چه مباحثی هستید؟


 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

 

 
 

لینک دوستان


مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولیعصر عج
پایگاه اطلاع رسانی حوزه نت
وهابیت و اسلام
سایت خبری تحلیلی شیعه نیوز
سایت تخصصی نهج البلاغه
سایت مؤسسه بحار
پایگاه اینترنتی احادیث
ساقی
پایگاه تخصصی شیعه شناسی فائزون
مؤسسه قرآن و عترت منهاج
قرآن و عترت
سرزمین عاشقان
شب شکن
دعوت مدارس اهل سنت به مناظره
کلید بهشت
گوهر
ارتباط معنوی با امام زمان (عج)
پاسخگویی به شبهات دینی روز
دفاع از حریم تشیع
اثبات ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام
شیعه اثنی عشر حق روشن است
الفبای شیعه
ساقی کوثر
امام رئوف
ستاد احیای امر به معروف و نهی از منكر شهرستان میبد
او خواهد آمد
آخرین پناه
حدیث 110
دو تایی

 

 

تبلیغات

 

 

 

تبلیغات

 

بانک سخنرانی

شهید

شیخ احمد کافی (ره)

www.bskafi.com

 
 

آمار وبلاگ


بازدید های امروز :
بازدید های دیروز :
كل مطالب :
ایجاد صفحه :
-


 
  

لینک باکس مذهبی

 

 

خبرنامه

برای اطلاع از بروز شدن این وبلاگ ایمیل خود را در خبرنامه  ثبت كنید :

 

 

کپی برداری بلامانع است

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic