تبلیغات
سفینة النجاة - برخی آیات قرآن در شأن امام علی علیه السلام سفینة النجاة سفینة النجاة - برخی آیات قرآن در شأن امام علی علیه السلام

 

سفینة النجاة


برخی آیات قرآن در شأن امام علی علیه السلام   ( قرآن ) ,   ( غدیر و مسأله امامت ) ,

* سوره آل عمران آیه 61 : «مَنْ حَآجَّكَ فِیهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْاْ نَدْعُ أَبْنَاءنَا وَأَبْنَاءكُمْ وَنِسَاءنَا وَنِسَاءكُمْ وَأَنفُسَنَا وأَنفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل لَّعْنَةُ اللّهِ عَلَى الْكَاذِبِینَ»

«هرگاه بعد از علم و دانشى که (در باره مسیح) به تو رسیده، (باز) کسانى با تو به محاجّه و ستیز برخیزند، به آنها بگو: «بیایید ما فرزندان خود را دعوت کنیم، شما هم فرزندان خود را؛ ما زنان خویش را دعوت نماییم، شما هم زنان خود را؛ ما از نفوس خود دعوت کنیم، شما هم از نفوس خود؛ آنگاه مباهله کنیم؛ و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم».

این آیه، به آیه مباهله معروف است. به اتفاق شیعه و سنی، وقتى این آیه نازل شد، امیرالمؤمنین علی (ع) و فاطمه زهرا (س) و امام حسن (ع) و امام حسین (ع) به همراه رسول خدا (ص)، برای مباهله با نصارای نجران رفتند.

در آیه بالا بیان شده که برای مباهله، فرزندانتان، زنانتان و نفوس خود را بیاورید. با توجه به اینکه چهار نفر برای مباهله همراه پیامبر (ص) آمدند، واضح است که حسنین (ع) همان فرزندان هستند و فاطمه زهرا (س) همان زن است. تنها نفس باقی می ماند که کاملاً روشن است که رسول خدا (ص) علی بن ابیطالب نفس خود دانسته است.

برخی از منابعی که این جریان را نقل کرده اند به شرح زیر می باشند:

 

منابع شیعه

{تفسیر نور الثقلین، ج‏1، ص 347.  تفسیر اثنا عشری، ج‏2، ص 124. أمالی الصدوق، ص 525، تفسیر الصافی، ج‏1، ص 344.  تفسیر جامع، ج‏1، ص 439. نهج الحق و كشف الصدق، ص177.  تفسیر القمی، ج‏1، ص 104. تفسیر نور، ج‏2، ص 76.  ترجمه تفسیر المیزان، ج‏3، ص 352.  الإحتجاج على أهل اللجاج، ج‏2، ص 392.  إرشاد القلوب إلى الصواب، ج‏2، ص 212.  التفسیر المنسوب إلى الإمام الحسن العسكری علیه السلام، ص 658.  عیون أخبار الرضا علیه السلام، ج‏1، ص 85.  كشف الغمة فی معرفة الأئمة، ج‏1، ص 232.  تفسیر نمونه، ج‏2، ص 584. زندگانى چهارده معصوم علیهم السلام، ص190 و ...}

 

منابع اهل سنت

{صحیح مسلم‏ در كتاب «فضائل صحابه» در باب فضائل حضرت على علیه السّلام، به سند خود، از «عامر بن سعد بن ابى وقّاص» روایت کرده. «ترمذى» در «صحیح 2/ 300»، «احمد حنبل» در «مسند 1/ 185» و «سیوطى» در «الدّر المنثور»، در ذیل تفسیر آیه مباهله در سوره آل عمران، روایت كرده‏اند. «سیوطى» اظهار داشته است: این حدیث را «ابن منذر» و «حاكم نیشابورى» و «بیهقى» در «سنن»، از «سعد بن ابى وقاص» نقل كرده‏اند. «حاكم» این حدیث را در «مستدرك 3/ 150» روایت كرده و اظهار داشته است: این حدیث به نظر «بخارى» و «مسلم»، از احادیث صحیح است و «بیهقى» هم، در كتاب «سنن 7/ 63» روایت كرده است. «زمخشرى» در «كشّاف» و «فخر رازى» در «تفسیر كبیر» در ذیل تفسیر آیه مباهله در سوره آل عمران و «شبلنجى» در «نور الابصار ص 100» روایت كرده‏اند.

تفسیر نمونه ینگونه می نویسد: قاضى نور اللَّه شوشترى" در جلد سوم از كتاب نفیس" احقاق الحق" طبع جدید صفحه 46 چنین مى‏گوید:

" مفسران در این مسئله اتفاق نظر دارند كه" ابناءنا" در آیه فوق اشاره به حسن و حسین ع و" نساءنا" اشاره به فاطمه ع و" انفسنا" اشاره به على (ع) است.

سپس (در پاورقى كتاب مزبور) در حدود شصت نفر از" بزرگان اهل سنت" ذكر شده‏اند كه تصریح نموده‏اند آیه مباهله در باره اهل بیت ع نازل شده است و نام آنها و مشخصات كتب آنها را از صفحه 46 تا 76 مشروحا آورده است. از جمله شخصیتهاى سرشناسى كه این مطلب از آنها نقل شده افراد زیر هستند:

" مسلم بن حجاج نیشابورى" صاحب" صحیح" معروف كه از كتب شش‏گانه مورد اعتماد اهل سنت است در جلد 7 صفحه 120 (چاپ محمد على صبیح- مصر).

" احمد بن حنبل" در كتاب" مسند" جلد 1 صفحه 185 (چاپ مصر).

" طبرى" در تفسیر معروفش در ذیل همین آیه جلد سوم صفحه 192 (چاپ میمنیه- مصر).

" حاكم" در كتاب" مستدرك" جلد سوم صفحه 150 (چاپ حیدر آباد دكن).                       

" حافظ ابو نعیم اصفهانى" در كتاب" دلائل النبوة" صفحه 297 (چاپ حیدر آباد).

" واحدى نیشابورى" در كتاب" اسباب النزول" صفحه 74 (چاپ الهندیة مصر).

" فخر رازى" در تفسیر معروفش جلد 8 صفحه 85 (چاپ البهیه مصر).

" ابن اثیر" در كتاب" جامع الاصول" جلد 9 صفحه 470 (طبع السنة المحمدیة- مصر).

" ابن جوزى" در" تذكرة الخواص" صفحه 17 (چاپ نجف).

" قاضى بیضاوى" در تفسیرش جلد 2 صفحه 22 (چاپ مصطفى محمد مصر).

" آلوسى" در تفسیر" روح المعانى" جلد سوم صفحه 167 (چاپ منیریه مصر).-" طنطاوى" مفسر معروف در تفسیر" الجواهر" جلد دوم صفحه 120 (چاپ مصطفى البابى الحلبى- مصر).

" زمخشرى" در تفسیر" كشاف" جلد 1 صفحه 193 (چاپ مصطفى محمد- مصر).

" حافظ احمد بن حجر عسقلانى" در كتاب" الاصابة" جلد 2 صفحه 503 (چاپ مصطفى محمد- مصر).

" ابن صباغ" در كتاب" الفصول المهمة" صفحه 108 (چاپ نجف).

 علامه" قرطبى" در تفسیر" الجامع لاحكام القرآن" جلد 3 صفحه 104 (چاپ مصر سال 1936)}

 

* (آیه تطهیر) سوره احزاب آیه 33 : «انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا»

«خدا چنین می خواهد که رجس و هر آلایش و پلیدی را از شما اهل بیت ببرد و شما را از هر عیب پاک و منزه گرداند».

این آیه طبق اخبارى كه از شیعه و سنی در دست است، درباره پیغمبر اكرم و علىّ و فاطمه و حسن و حسین (صلوات اللّه علیهم) است.

ابی الجارود روایت می کند که امام باقر (ع) در معنای آیه فوق فرمود: این آیه در شأن رسول اکرم (ص) و علی ابن ابیطالب و فاطمه زهرا و حسن و حسین (ع) نازل شده است که روزی پیغمبر (ص) در خانه ام سلمه تشریف داشتند و علی و زهرا و حسن و حسین (ع) را پیش خویش خواند و سپس تمام آنها را با خود در زیر عبای خیبری قرار داد و این دعا را خواند: «اللهم هؤلاء أهل بیتی الذین وعدتنی فیهم ما وعدتنی اللهم أذهب عنهم الرجس و طهرهم تطهیرا» یعنی: «خداوندا! اینها اهل بیت من هستند که درباره آنها به من وعده فرموده ای، خداوندا! پلیدی و رجس را از ایشان دور فرما و آنها را پاک و پاکیزه گردان».

ام سلمه که دعای پیغمبر (ص) را شنید، عرض کرد: ای رسول خدا! آیا من هم جزء اهل بیت محسوب می شود؟

فرمودند: خیر. تو از اهل بیت نیستی، ولی به تو مژده می دهم که اهل بهشتی.

تفسیر قمی، ج 2، ص 193، ذیل آیه شریفه.  تفسیر صافی، ذیل آیه شریفه

 

اما عده ای در این زمینه شبهه ای وارد کرده اند، مبنی بر اینکه مراد از اهل بیت در این آیه، زنهای پیغمبر (ص) هستند.

با دقت بیشتر در آیه قوف، کاملاً روشن است که کلمات «عنکم الرجس»  و «یطهرکم» دارای ضمیر مذکر هستند، و اگر قرار بود درباره زنان پیغمبر (ص) باشد، به جای «عنکم الرجس» ، باید «عنکن الرجس» و به جای «یطهرکم» ، باید «یطرکن» استعمال می شد. چنانچه در آیات گذشته، همینطور بوده است. مثلاً در آیه «و اذکرن ما یتلی فی بیوتکن» ضمیر مؤنث آورده است. (تفسیر قمی، ج 2، ص 193، به نقل از بحارالانوار، ج 35، ص 206، و تفسیر برهان، ج 6، ص 274)

اما با توجه به اینکه اهل سنت نیز، در بسیاری کتابهای خود، اقرا کرده اند که منظور از اهل بیت در آیه تطهیر، رسول خدا (ص) و علی بن ابیطالب فاطمه زهرا و حسن و حسین (ع) هستند، بیان چنین سخنانی بیش از هر چیز به اعتبار خود آنها لطمه وارد می سازند. زیرا بر فرض محال اگر این سخن آنها صحیح باشد، (که این طور نیست) اعتبار کتابهایشان زیر سؤال می رود. زیرا اسناد زیادی که در کتابهایشان موجود است، حاکی از اقرار آنها به این مسأله است که منظور از اهل بیت در آیه تطهیر، رسول خدا (ص) و علی بن ابیطالب فاطمه زهرا و حسن و حسین (ع) هستند.

کتاب «فضائل پنج تن علیهم السلام در صحاح ششگانه اهل سنت»، به برخی از این اسناد اشاره کرده است:

{صحیح مسلم‏ در كتاب «فضایل صحابه» در باب فضایل اهل بیت پیغمبر صلّى اللّه علیه و آله نقل کرده. «حاكم نیشابورى» در «مستدرك الصحیحین 3/ 147» نقل كرده و گفته است: این حدیث طبق نظریه «بخارى» و «مسلم» از احادیث صحاح است. «بیهقى» هم، در «سنن 2/ 149» این روایت را نقل كرده است و «ابن جریر» در «تفسیر 22/ 5» حدیث مزبور را از «عایشه» نقل كرده است و «سیوطى» در «الدّر المنثور»، ذیل آیه تطهیر، در سوره احزاب، به نقل آن پرداخته و گفته است: این حدیث را «ابن ابى شیبه» و «احمد» و «ابن حاتم» روایت كرده‏اند. «زمخشرى» در «كشّاف» در ذیل آیه مباهله، به مناسبتى متعرض نقل حدیث مزبور گردیده است. «فخر رازى» هم، در تفسیر آیه مباهله، به نقل آن حدیث پرداخته است و اظهار مى‏دارد این روایت تا حدى مورد اتفاق مفسّران و محدّثان است و صحت آنرا پذیرفته‏اند. «صحیح ترمذى 2/ 209» به سند خود، از «عمرو بن ابى سلمه»، ربیب پیغمبر صلّى اللّه علیه و آله (پسر زن)، نقل كرده است‏. «ترمذى» در «2/ 308» هم، روایت كرده و در باب «فضایل» روایت كرده است. «طحاوى» نیز، در «مشكل الاثار 1/ 335» به نقل آن پرداخته است. «ابن اثیر جزرى» هم، در «اسد الغابة 2/ 12» نقل كرده است. «ابن جریر طبرى» در «تفسیر 22/ 6 و 7» آنرا نقل كرده. «احمد بن حنبل» در «مسند 6/ 306»، و «ابن حجر عسقلانى» در «تهذیب التهذیب 2/ 297» و «محب طبرى» در «ذخائر ص 21» با اختلاف اندكى، روایت كرده‏اند. «متّقى» در «كنز العمال 7/ 103» از «ابن ابى شیبه» و «سیوطى» در «الدر المنثور» ذیل تفسیر آیه تطهیر، در سوره احزاب، روایت كرده است و اظهار داشته: این حدیث را «ابن منذر» و «طبرانى» و «ابن مردویه»} روایت كرده‏اند.

 

منابع شیعه

{تفسیر نور الثقلین، ج‏4، ص 270.  الإحتجاج على أهل اللجاج، ج‏1، ص 148. تفسیر الصافی، ج‏4، ص 187.  الخصال، ج‏2، ص 403.  علل الشرائع، ج‏1، ص 205.  تفسیر اثنا عشری، ج‏10، ص 442.  تفسیر القمی، ج‏2، ص 193.  الغیبة للنعمانی، ص 72.  الكافی، ج‏1، ص 287.  كشف الغمة فی معرفة الأئمة، ج‏1، ص 43. تفسیر جامع، ج‏5، ص 352. بحار الانوار، ج‏7. كمال الدین و تمام النعمة، ج‏1، ص 278.  نهج الحق و كشف الصدق، ص 173. تفسیر نمونه، ج‏17، ص 292.  تفسیر نور، ج‏9، ص 361 و...}

 

* سوره شورى، آیه23 : «قُلْ‏لا أَسْئَلُكُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبى‏ وَ مَنْ یَقْتَرِفْ حَسَنَةً نَزِدْ لَهُ فِیها حُسْناً»؛ «بگو اى پیغمبر! من هیچ پاداش و مزدى از شما براى رسالتم نمى‏خواهم، جز دوستى خویشاوندان و نزدیكانم و هر كس كار نیكى انجام دهد، بر نیكى‏اش مى‏افزاییم».

منظور از « الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبى»، مودت آل محمد (ص) است.

تفسیر اثنا عشری‏ مى نویسد: در كافى حضرت صادق علیه السّلام فرماید: بعد از رجوع حضرت رسول صلّى اللّه علیه و آله از حجة الوداع به مدینه، انصار خدمت حضرت عرض كردند: اى رسول خدا به درستى كه خداوند بسیار نیكویى فرمود به ما از تشریف آوردن شما و از ورود شما فرج داد بر دوستان ما و سرنگون نمود دشمنان ما را، و از این به بعد بسیار بر شما وارد شوند و مال زیاد ندارید تا بتوانید از عهده مخارج آنان برآیید، پس دشمنان بر شما شماتت كنند. آیا میل دارید ثلث مال خود را به شما تملیك نماییم تا بتوانید عطا نمایید به آنانكه از مكه مى‏آیند؟ حضرت جواب نفرمود، انتظار وحى داشت، جبرئیل نازل شد و این آیه شریفه را آورد (نورالثقلین، ج 4، ص 573)  : قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ: بگو اى پیغمبر مؤمنان را كه نمى‏خواهم از شما، عَلَیْهِ أَجْراً: بر تبلیغ رسالت و احكام الهى مزدى و براى امر به معروف و نهى از منكر توقع جزایى از شما ندارم، إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبى‏: مگر طلب مى‏كنم از شما دوستى كه ثابت و متمكن باشد در حق خویشان نزدیك من، یعنى توقع دارم كه ذى القربى مرا دوست دارید و تعظیم ایشان را واجب شمارید. (تفسیر اثنا عشری، ج‏11، ص 417)

 

نكته

مودت از ریشه «ود» که اصل آن از «وتد» است به معنی میخ می باشد. یعنى محبتى مانند میخ كه به دیوار فرو رود، در سویداى قلب فرو رود كه تزلزل نیابد و متحرك نشود.

این جریان در {تفسیر الصافی، ج‏4، ص 372.  تفسیر جامع، ج‏6، ص 206.  نورالثقلین، ج 4، ص 573.  تفسیر اثنا عشری، ج‏11، ص 416.  الإحتجاج على أهل اللجاج، ج‏2، ص 306.  أمالی الصدوق، ص 166} و منابع متعدد دیگر از کتب شیعه نقل شده است.

در منابع اهل سنت نیز {«صواعق محرقه ابن حجر ص 101» گفته است كه «امام احمد حنبل» از «ابن عباس» در ذیل آیه وَ مَنْ یَقْتَرِفْ حَسَنَةً نَزِدْ لَهُ فِیها حُسْناً روایت كرده است كه مراد از «حسنه»، مودّت آل محمد صلّى اللّه علیه و آله است. «زمخشرى» در «كشّاف‏» در ذیل تفسیر آیه مزبور در سوره شورى‏ نقل کرده است.  «مستدرك حاكم 3/ 172» و «سیوطى» در «الدّر المنثور» در ذیل آیه 22‏ سوره شورى} نیز این جریان را نقل کرده است.

 

* سوره صافات، آیه 130 : « سَلَامٌ عَلَى إِلْ یَاسِینَ » « سلام بر آل یاسین!»

ابن بابویه ذیل آیه «سلام على آل یاسین» از حضرت رضا علیه السّلام روایت كرده فرمود مراد از یس محمد صلى اللّه علیه و آله است و ما آل یاسین می باشیم. (تفسیر جامع، ج‏5، ص 528)                   

از منابع شیعه، {تفسیر الصافی، ج‏4، ص 281.  معانی الأخبار، ص 122.  تفسیر القمی، ج‏2، ص 226.  تفسیر جامع، ج‏5، ص 528.  كشف الغمة فی معرفة الأئمة، ج‏1، ص 313.  نهج الحق و كشف الصدق، ص 205} و کتب بسیار دیگری، این مطلب را نقل کرده اند.

در منابع اهل سنت نیز{ «سیوطى» در «الدّر المنثور» در ذیل تفسیر آیه وَ إِنَّ إِلْیاسَ لَمِنَ الْمُرْسَلِینَ (سوره صافات، آیه 123) گفته است: «ابن ابى حاتم»، «طبرانى» و «ابن مردویه» از «ابن عباس» در ذیل آیه «سَلامٌ عَلى‏ إِلْ‏یاسِینَ»} نقل كرده است كه ما «آل محمد»، «آل یاسین» هستیم.

 

 * سوره آل عمران، آیه 103 : «وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ‏ جَمِیعاً وَ لا تَفَرَّقُوا»  «و همگى به ریسمان خدا چنگ زنید، و پراکنده نشوید!»

امام کاظم (ع) فرمودند: «ریسمان محکم خداوند، علی بن ابی طالب است». (تفسیر الصافی، ج‏1، ص 365) و همچنین روایت متعددی نقل شده است، مبنی بر اینکه منظور از ریسمان الهی، محمد و آل محمد (ص) هستند. در زیر اسناد برخی از این روایات را آورده ایم:

 

منابع شیعه

{كشف الغمة فی معرفة الأئمة، ج‏1، ص 311.  تفسیر جامع، ج‏1، ص 466.  تفسیر القمی، ج‏1، ص 108.  بحار الانوار ج 7. تفسیر الصافی، ج‏1، ص 365. الغیبة للنعمانی، ص 39.  تفسیر اثنا عشری، ج‏2، ص 195.  تفسیر نور، ج‏2، ص 124.  تفسیر نور الثقلین، ج‏1، ص 377 و ...}

 

منابع اهل سنت

{«ثعلبى» در تفسیر این آیه از حضرت امام جعفر صادق علیه السّلام روایت كرده كه فرمود: ما همان ریسمان خدا هستیم كه خداى تعالى در حق ما فرموده است: «وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعاً وَ لا تَفَرَّقُوا». «شبلنجى» هم همین حدیث را در «نور الابصار ص 101»} نقل كرده است.

توضیح: اسناد روایات اهل سنت را از کتاب «فضائل پنج تن علیهم السلام در صحاح ششگانه اهل سنت» آورده ایم.

 



لینک مطلب | نظرات : ()

 



مطالب پیشین

آیین خرافی شب اول ماه ربیع الاول
شهادت حضرت امام علی بن موسی الرضا (ع) تسلیت باد
شهادت پیامبر گرامی اسلام (ص) و امام حسن (ع) تسلیت باد
اربعین حسینی تسلیت باد
شهادت زین العابدین حضرت امام سجاد (ع) تسلیت باد
پاسخ به شبهات ماه محرم
لینکهای عاشورایی
عید سعید غدیر خم ، روز اکمال دین و اتمام نعمت مبارک باد
ولادت با سعادت حضرت امام علی النقی الهادی علیه السلام مبارک باد
عید سعید «قربان»، عید اطاعت و تسلیم مبارک باد
روز عرفه، روز نیایش
صلوات روز عرفه
تسبیحات پیامبر اکرم (ص) در روز عرفه
شهادت امام محمد باقر (ع) تسلیت باد
دانلود مجموعه کتب اصول عقائد
شهادت جواد الائمه حضرت امام محمد تقی علیه السلام تسلیت باد
25 ماه ذی القعده، روز دحوالارض
از تو می پرسند...
سالروز ولادت با سعادت حضرت امام رضا (ع) مبارک باد
پرسش و پاسخ در محضر امام رضا علیه السلام 2

 

لینکدونی

 چرا با وجود حضرت علی(ع)، فاطمه زهرا (س) پشت در رفت؟ (-)
 چرا حضرت زهرا (س) شبانه دفن شد؟ (-)
 چرا با وجود حضرت علی(ع)، فاطمه زهرا (س) پشت در رفت؟ (-)
 چرا امیرمؤمنان (علیه السلام) از همسرش دفاع نكرد؟ (-)
 چرا، بنی هاشم و انصار، از حضرت زهرا (س) دفاع نكردند؟ (-)
 آیا فاطمه (سلام الله علیها) از شیخین راضى شد؟ (-)
 آیا تا قبل از سال 71 ، تقویم‌ها در باره حضرت زهرا (س) از كلمه «وفات» استفاده می‌كرده‌اند؟ (-)
 مراد از «ام المؤمنین» در آیه « وَأَزْواجُهُ أُمَّهاتُهُمْ» چیست؟ (-)
 آیا آیه‌اى در شأن عائشه و حفصه نازل شده است؟ (-)
 چرا پیامبر اسلام (ص) با عایشه و حفصه ازدواج كردند ؟ (-)
 آیا عزاداری برای امام حسین (ع) بدعت است؟! (-)
 آیا جریان پایین كشیدن ابوبكر و عمر از منبر ، توسط امام حسن و امام حسین (ع) صحت دارد؟ (-)
 چرا امام حسین (علیه السلام) با این كه می دانست شهید می شود ، اقدام به قیام كرد ؟ (-)
 فلسفه عزاداری برای امام حسین علیه السلام چیست ؟ (-)
 چرا امام حسین علیه السلام در روز عاشورا دعا نفرمودند تا باران ببارد ؟ (-)
 آرشیو لینكدونی

 

صفحات وبلاگ

 



منوی اصلی

صفحه اصلی
پست الكترونیك
تماس با من

 
 

زبانهای دیگر

 

Translate to English ترجمة للغة العربیة P벫thimi n렧juh뮠shqipe Превод на български език Andorra la traducció de la llengua 翻译汉语 Český jazyk překladu Oversæt til dansk Vertaal naar Nederlands Tõlge eesti keeles Filipino na wika upang isalin Suomen kielen käännös Deutsch Übersetzung Μεταφράστε στην Ελληνική Γλώσσα अनुवाद करने के लिए: हिन्दी भाषा Translate a magyar nyelv Translate ke Bahasa Indonesia Traduci in lingua italiana 翻訳する日本語 번역기로 한국어 교재 	Latviešu valodas tulkojumi Lietuvių kalbos vertimo Lingwa Maltija traduzzjoni Języka polskiego tłumaczenia Traduzir para o Portugu고Língua Traducere limba rom⮦#259; Русский перевод Транслате то Сербиан Preklad do slovensk騯 jazyka Prevedi jezik v Sloveniji Traducir al idioma español Översätt till svenska språket แปลภาษาโรมาเนีย Самоанскій мову перекладу Dịch sang ng?gữ Tiếng Việt

 

 

دسته بندی موضوعات

نماز (17)
قرآن (39)
روزه (12)
حدیث (57)
حجاب (2)
محرم (33)
مناظره (39)
مهدویت (17)
پند و اندرز (10)
حکایات پند آموز (25)
پرسش و پاسخ (31)
مناسبتها / عکس (76)
رمضان و شب قدر (17)
علمای بزرگ اسلام (5)
غدیر و مسأله امامت (31)
آداب زندگی اسلامی (16)
پاسخ به برخی شبهات (34)
اخلاق اسلامی (رذایل) (7)
ادعیه / اعمال ویژه مناسبتها (17)
دانلود کتاب و نرم افزار اسلامی (6)
اسلام، علم روز، سخنان دانشمندان (9)
عصمت1 "درباره چهارده معصوم (ع) " (35)
عصمت2 " احادیث چهاده معصوم (ع) " (26)

 
 

سخن منتخب

 

چارلز دیکنز :

 

اگر منظور امام حسین (ع) جنگ در راه خواسته های دنیایی خود بود، من نفهمیدم چرا خواهران و زنان و اطفالش به همراه او بودند؟! پس عقل چنین حکم می کند که او فقط به خاطر اسلام فداکاری خویش را انجام داد.

 

 

 

جستجو گر


 


جستجو در Google

 
 

نظرسنجی

شما بیشتر به دنبال چه مباحثی هستید؟


 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

 

 
 

لینک دوستان


مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولیعصر عج
پایگاه اطلاع رسانی حوزه نت
وهابیت و اسلام
سایت خبری تحلیلی شیعه نیوز
سایت تخصصی نهج البلاغه
سایت مؤسسه بحار
پایگاه اینترنتی احادیث
ساقی
پایگاه تخصصی شیعه شناسی فائزون
مؤسسه قرآن و عترت منهاج
قرآن و عترت
سرزمین عاشقان
شب شکن
دعوت مدارس اهل سنت به مناظره
کلید بهشت
گوهر
ارتباط معنوی با امام زمان (عج)
پاسخگویی به شبهات دینی روز
دفاع از حریم تشیع
اثبات ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام
شیعه اثنی عشر حق روشن است
الفبای شیعه
ساقی کوثر
امام رئوف
ستاد احیای امر به معروف و نهی از منكر شهرستان میبد
او خواهد آمد
آخرین پناه
حدیث 110
دو تایی

 

 

تبلیغات

 

 

 

تبلیغات

 

بانک سخنرانی

شهید

شیخ احمد کافی (ره)

www.bskafi.com

 
 

آمار وبلاگ


بازدید های امروز :
بازدید های دیروز :
كل مطالب :
ایجاد صفحه :
-


 
  

لینک باکس مذهبی

 

 

خبرنامه

برای اطلاع از بروز شدن این وبلاگ ایمیل خود را در خبرنامه  ثبت كنید :

 

 

کپی برداری بلامانع است