تبلیغات
سفینة النجاة - احادیث محکم در اثبات ولایت و خلافت بلا فصل امام علی علیه السلام سفینة النجاة سفینة النجاة - احادیث محکم در اثبات ولایت و خلافت بلا فصل امام علی علیه السلام

 

سفینة النجاة


احادیث محکم در اثبات ولایت و خلافت بلا فصل امام علی علیه السلام   ( حدیث ) ,   ( غدیر و مسأله امامت ) ,

حدیث غدیر

 

«من كنت مولاه فهذا علیّ مولاه»

 

از قوى‏ترین دلیلهاى شیعه و آشكارترین آنهاست بر خلافت امیر المؤمنین على علیه السّلام و پایگاه امامت بلافصل آن حضرت. حدیث مزبور از نظر سند، در عالیترین مرتبه صحت و قوت است؛ به دلیل آنكه حدیث، متواتر و همگانى است و بزرگان و سرشناسان صحابه آنرا روایت كرده‏اند.

 

خلاصه واقعه بزرگ غدیر خم

 

حضرت خاتم النبیین صلى اللَّه علیه و آله در باز گشت از حجة الوداع در مسیر به طرف مدینه به موضع معروف به‏ «غدیر خم» رسیدند. این محل به جهت نبودن آب و چراگاه براى فرود آمدن مناسبت نداشت، و لیكن جبرئیل خدمت پیغمبر (ص) رسید و او را امر كرد كه در این جا باید فرود آید و على بن ابى طالب علیه السّلام را به عنوان خلیفه و امام به مسلمین معرفى كند. پیغمبر (ص) فرمود: امت من هنوز خوى جاهلیت دارند و ممكن است در اثر این قضیه مخالفت‏هایى بشود، جبرئیل گفت: این موضوع باید انجام یابد و هرگز تأخیر نشود و آیه شریفه زیر در این مورد فرود آمد.

«یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَیْكَ مِن رَّبِّكَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللّهُ یَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللّهَ لاَ یَهْدِی الْقَوْمَ الْكَافِرِینَ»

«اى پیامبر! آنچه از طرف پروردگارت بر تو نازل شده است، کاملاً (به مردم) برسان! و اگر نکنى، رسالت او را انجام نداده‏اى! خداوند تو را از (خطرات احتمالى) مردم، نگاه مى‏دارد؛ و خداوند، جمعیّت کافران (لجوج) را هدایت نمى‏کند».

در تمام قرآن تنها در این آیه است كه پیامبر اكرم صلى اللَّه علیه و آله نسبت به كتمان پیام، تهدید شده كه اگر نگویى، تمام آنچه را كه در 23 سال رسالت گفته‏اى هدر مى‏رود. پس باید دید چه پیام مهمى است كه این گونه بیان مى‏شود؟ و این چه امری است که اگر ابلاغ نشود، 23 سال رسالت پیامبر (ص) بی فایده خواهد بود؟

باتفاق شیعه و سنی این آیه مباركه در شأن حضرت امیر المؤمنین علیه السّلام در غدیر خم نازل شد. و پیامبر (ص) مأمور ابلاغ ولایت امیرالمؤمنین علی (ع) شدند.

از منابع شیعه در کتابهای {تفسیر اثنا عشری، ج‏3، ص 135.  الكافی، ج‏1، ص 290.  تفسیر الصافی، ج‏2، ص 52.  تفسیر جامع، ج‏2، ص 237.  تفسیر القمی، ج‏1، ص 172.  تفسیر نور الثقلین، ج‏1، ص 652.  كشف الغمة فی معرفة الأئمة، ج‏1، ص 238.  نهج الحق و كشف الصدق، ص 173 و...} آمده است.

و از منابع اهل سنت، {«واحدى» در «اسباب النزول ص 150»، «فخر رازى» در «تفسیر كبیر» در ذیل تفسیر آیه شریفه} به این مطلب اعتراف نموده اند.

حضرت رسول صلّى اللَّه علیه و آله بى‏درنگ از مركب فرود آمد و در بیابان بى‏آب و علف رحل اقامت افكند و مسلمین هم به تبعیت از آن جناب از مراكب خود پایین شدند و در پیرامون او اجتماع كردند در این هنگام هوا بسیار گرم و ناراحت‏كننده بود. حضرت امر فرمود سایبان‏هاى بزرگى براى استراحت و آسایش مسلمانان درست كردند، و جهاز شتران را بالاى یك دیگر قرار دادند، پس از آن منادى پیغمبر (ص) فریاد زد مردم باید همگان در پیرامون رسول اللَّه (ص) اجتماع كنند و مطلب مهمى را استماع نمایند.

مسلمین در دنبال این اعلام در اطراف آن جناب جمع شدند و از حرارت آفتاب زمین داغ و سوزان بود، اكثر مردم تاب و تحمل نداشتند و رداى خود را روى زمین پهن كرده و پاى خود را روى آن می گذاشتند. حضرت بالاى جهاز شتران قرار گرفتند و امیر المؤمنین علیه السّلام را نزد خود طلبیده و او را نیز همراه خود بالا بردند.

پس از این جریان خطبه مفصلى انشاء فرمودند، و حمد و ثناى پروردگار را به جا آوردند و مقدارى مردم را موعظه و نصیحت كرده و سپس خبر رحلت خود را به گوش مردم رسانیده و فرمود: من به سوى پروردگار دعوت شده‏ام و در همین نزدیكى از میان شما خواهم رفت و ستاره زندگى من در آینده غروب خواهد كرد، و من در میان شما دو چیز گرانبهایى خواهم گذاشت كه اگر از آنها دست بر ندارید، گمراه‏ نخواهید شد. یكى از آن دو كتاب خداوند است و دوم عترت و اهل بیت من می باشند. این دو از هم جدا نمی شوند تا در كنار حوض كوثر بر من وارد شوند. بعد با فریاد بلند مردم را ندا كرد: آیا من نسبت به شما از نفس خودتان اولى و احقّ نیستم؟ همگان گفتند: آرى به خداوند سوگند چنین است.

در این هنگام بازوى علی بن ابى طالب علیه السّلام را گرفت و او را بالا برد و فرمود:

«من كنت مولاه فهذا علیّ مولاه، اللّهم وال من والاه، و عاد من عاداه، و انصر من نصره، و اخذل من خذله»

پس از این فرمایش از بالاى جهاز شتران پایین آمد و آفتاب به نصف النهار رسیده بود. بلافاصله دو ركعت نماز اداء فرمود، و مؤذن خود را فرمان داد تا اذان ظهر بگوید و بعد از اداء فریضه ظهر در خیمه خود جلوس فرمود و امر كرد علی علیه السّلام هم در خیمه مقابل او قرار گیرد.

مسلمین مأمور شدند تا در آن خیمه حاضر شوند و او را به خلافت و امامت تهنیت و تبریك بگویند. مسلمین همگان امر حضرت رسول (ص) را اطاعت كردند و در نزد علی (ع) حاضر شدند و به عنوان امیر المؤمنین بر وى سلام كردند. پس از این زنان حضرت رسول (ص) و سایر مؤمنات نیز از مردان تبعیت كرده و بر آن جناب وارد شده و او را تبریك و تهنیت گفتند. (زندگانى چهارده معصوم علیهم السلام، ص 198)

طبق روایات صحیح السندی كه در كتاب‌های اهل سنت وجود دارد، از جمله كسانى كه در تبریك و تهنیت مبالغه می كرد عمر بن خطاب بود. وى در هنگام ورود به خیمه امیر المؤمنین (ع) گفت: «بخ بخ لك یا علی اصبحت مولاى و مولى كل مؤمن و مؤمنة»! «تبریك، تبریك، ای ابوالحسن! تو اكنون مولا و رهبر من و هر مولای دیگری هستی».

 

{غزالی، دانشمند شهیر قرن ششم، در کتاب سر العالمین وكشف ما فی الدارین و (أبو حامد محمد بن محمد، سر العالمین وكشف ما فی الدارین، ج 1، ص 18 ، باب فی ترتیب الخلافة والمملكة ، تحقیق: محمد حسن محمد حسن إسماعیل وأحمد فرید المزیدی، ناشر: دار الكتب العلمیة - بیروت / لبنان، الطبعة: الأولى ، 1424هـ 2003م.) ابن عساكر شافعی در کتاب «تاریخ مدینه دمشق» (ابن عساكر الشافعی ، أبی القاسم علی بن الحسن إبن هبة الله بن عبد الله (متوفای571هـ) ،‌ تاریخ مدینة دمشق وذكر فضلها وتسمیة من حلها من الأماثل ، ج 42 ، ص 221 ، تحقیق محب الدین أبی سعید عمر بن غرامة العمری ، ناشر : دار الفكر - بیروت – 1995) و  ذهبی در کتاب «تاریخ الإسلام»  (تاریخ الإسلام ووفیات المشاهیر والأعلام، ج 3، ص 633)} به این مطلب اعتراف کرده است.

 

 

 

دو شبهه اهل سنت

 

جالب آنكه صاحب تفسیر المنار از مسند احمد و ترمذى و نسایى و ابن ماجه، حدیثِ « من كنت مولاه فهذا علیّ مولاه» را با سند صحیح و موثّق بیان كرده است و سپس با دو جمله به خیال خود در آن تشكیك نموده است : اوّل اینكه مراد از ولایت، دوستى است! غافل از آنكه دوستى نیاز به بیعت گرفتن و تبریك گفتن و آن همه تشریفات در غدیر خم نداشت!!! شبهه دوّمی که  آنكه اگر حضرت على علیه السلام امام و رهبر بعد از رسول اكرم صلى اللَّه علیه و آله بود، چرا فریاد نزد و ماجراى نصب خود را در غدیر نگفت؟! غافل از آنكه در سراسر نهج البلاغه و كلمات حضرت على علیه السلام ناله‏ها و فریادها مطرح است، ولى صاحب المنار گویا آن ناله‏ها و فریادها را نشنیده است!!!  (تفسیر نور، ج‏3، ص 129)

 

توضیح اینکه: حجه الوداع، نخستین و تنها حجی بود كه رسول خدا بعد از مهاجرت به مدینه انجام می‌داد. آن حضرت قبل از عزیمت به مكه، به تمام مسلمانان اعلام كرد كه خود را برای انجام فریضه حج آماده كنند. حتی به اسماء بنت عمیس كه تازه فرزندش را به دنیا آورده بود نیز دستور داد كه غسل نموده و همراه دیگر مسلمانان عازم حج شود.

خداوند كریم، عنایت فراوانی به غدیر خم داشت و زمانی فرمان ابلاغ ولایت امیر مؤمنان علیه السلام را صادر كرد كه جمعیتی بالغ بر یكصد هزار نفر، رسول خدا را همراهی می‌كردند و سپس بعد از اتمام ماجرای غدیر خم با نزول آیه إكمال (سوره مائده، آیه 3 )، ولایت امیر مؤمنان علیه السلام را اكمال دین و اتمام نعمت خود معرفی كرد و رضایت خود را از اسلامی اعلام نمود كه همراه با ولایت امیر مؤمنان علیه السلام باشد .
رسول خدا صلی الله علیه وآله نیز در زمانی فرمان خدای تعالی را ابلاغ كرد كه گرمای شدید هوا آن قدر آزاردهنده بود كه مردم مجبور می‌شدند از نصف عبا به عنوان سایه و از نصف دیگر برای زیر انداز استفاده كنند. در چنین وضعیتی دستور داد كه جلورفتگان بازگردند و صبر كردند تا عقب ماندگان نیز برسند.
اهتمام ویژه خداوند و رسول گرامی به خطبه غدیر، دلیل روشنی است بر این كه مراد از ولایت در حدیث، امامت و خلافت امیر مؤمنان علیه السلام بوده، نه صرف محبت و دوستی آن حضرت.
این اهمیت فراوان نشانگر این است كه صرف محبت و دوستی امیر مؤمنان مطرح نبوده و تنها كدورت عده‌ای نمی‌تواند منشأ ایراد چنین خطبه‌ای در هوای چنان آزاردهنده‌ای باشد .

ضمناً بعد از آن كه رسول خدا (ص) امیر مؤمنان علیه السلام را به عنوان خلیفه و جانشین خود انتخاب و آن را اعلام كرد، مردم یكی یكی آمدند و به امیر مؤمنان این مقام و منصب جدید را تبریك گفتند. طبیعی است كه اگر آن حضرت منصب و سمت جدیدی پیدا نكرده بود و تنها تأكید بر محبت و دوستی و نصرت مطرح بود، شایستگی تبریك و تهنیت نداشت.
برخی منابعی که حدیث غدیر را نقل کرده اند به شرح زیر می باشند:

 

منابع شیعه

{أمالی الصدوق، ص 2.  تفسیر الصافی، ج‏2، ص 70.  عیون أخبار الرضا علیه السلام، ج‏1، ص 54

الغیبة للنعمانی، ص 69.  تفسیر القمی، ج‏2، ص 176.  معانی الأخبار، ص 67.  تفسیر نور الثقلین، ج‏1، ص 653.  الخصال، ج‏1، ص 311.  تفسیر اثنا عشری، ج‏3، ص 136.  سیماى امام على علیه السلام در قرآن، ص 88.  كشف الغمة فی معرفة الأئمة، ج‏1، ص 62.  نهج الحق و كشف الصدق، ص 192.  تفسیر نور، ج‏3، ص 129.  نصایح، ص 399.  الإرشاد فی معرفة حجج الله على العباد، ج‏1، ص 8.  أمالی المفید، ص: 58.  كمال الدین و تمام النعمة، ج‏1، ص 234.  تفسیر جامع، ج‏2، ص 236.  قصص الأنبیاء(قصص قرآن)، ص 683.  بحار الانوار، ج‏14 و ...}

 

منابع اهل سنت

{«صحیح ترمذى 2/ 298» و «على بن سلطان» در «مرقاة 5/ 568» در شرح، از «جامع» روایت كرده اند. «صحیح ابن ماجه‏» در باب فضایل اصحاب رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله صفحه 12 و «احمد حنبل» در مسند 4/ 281» نقل كرده‏ اند. «كنز العمال 6/ 397»، «الریاض النضره 2/ 169»، «مستدرك الصحیحین حاكم 3/ 109»، «حاكم» در «مستدرك 3/ 533»، «نسائى» در «خصایص ص 22»، «ابن حجر» در «صواعق ص 26»، «على بن سلطان» در «مرقات 9/ 568»، «ابو نعیم» در «حلیة 4/ 23»، «محبّ طبرى» در «الریاض النضره 2/ 172»، «ناوى» در «متن فیض القدیر 6/ 218» و «هیثمى» در «مجمع 9/ 104»} نقل کرده اند.

توضیح: اسناد روایات اهل سنت را از کتاب «فضائل پنج تن علیهم السلام در صحاح ششگانه اهل سنت» آورده ایم.

 

منابع اهل سنت

{«صحیح بخارى‏» در كتاب «آغاز آفرینش» در باب مناقب حضرت على علیه السّلام، به سند خود، از «ابراهیم بن سعد» از پدرش روایت كرده. «مسلم» هم این حدیث را در «صحیح» خود، در باب فضایل صحابه در بخش فضایل حضرت على بن ابیطالب علیه السّلام، آورده است و «ابن ماجه» در «صحیح ص 12»، «احمد حنبل» در «مسند 1/ 174»، «ابو داوود طیالسى» در «مسند خود 1/ 28»، «ابو نعیم» در «حلیة 7/ 194» و «نسائى» در «خصایص ص 15 و 16» به دو طریق، روایت كرده‏اند. «طحاوى» در «مشكل الآثار 2/ 309» و «خطیب» در «تاریخ 11/ 432» به دو طریق نقل كرده‏اند. «ابن اثیر» این حدیث را در «اسد الغابة 4/ 26» «ترمذى» در «صحیح 2/ 30» و «عسقلانى» در «فتح البارى 8/ 76» نقل كرده است. و نیز در کتاب «صحیح ابن ماجه ص 12» و «مستدرك الصحیحین 2/ 337» نقل شده است.}

توضیح: اسناد روایات اهل سنت را از کتاب «فضائل پنج تن علیهم السلام در صحاح ششگانه اهل سنت» آورده ایم.

 

حدیث ثقلین

 

پیامبر اکرم (ص) فرمود: «إِنِّی تَارِكٌ فِیكُمُ الثَّقَلَیْنِ كِتَابَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ عِتْرَتِی أَهْلَ بَیْتِی أَلَا وَ هُمَا الْخَلِیفَتَانِ مِنْ بَعْدِی وَ لَنْ یَفْتَرِقَا حَتَّى یَرِدَا عَلَیَّ الْحَوْض‏»

«من در میان شما چیزى به یادگار گذاشتم كه اگر به آن چنگ زنید؛ هرگز پس از آن گمراه نشوید و آن كتاب خدا و عترت من كه همان اهل بیتم است»

از جمله ادلّه استوار و حجتهاى پایدارى است كه ثابت مى‏كند حضرت على علیه السّلام پس از رحلت رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله، جانشین بلافصل آن حضرت است و هرگاه شیعه براى اثبات خلافت بلافصل حضرت على علیه السّلام دلیل دیگرى جز حدیث ثقلین نمى‏داشت، همان حدیث كافى بود كه شیعه بتواند به وسیله آن با مخالفان خویش در آویزد و خلافت بلافصل حضرت على علیه السّلام را اثبات نماید.

برخی از منابعی که این حدیث را نقل کرده اند به شرح زیر می باشند:

 

منابع شیعه

{أمالی الصدوق، ص 415. الكافی، ج‏3، ص 423. كشف المحجة لثمرة المهجة، ص 102. كمال الدین و تمام النعمة، ج‏1، ص 64. معانی الأخبار، ص 90. نهج الحق و كشف الصدق، ص 225. الإحتجاج على أهل اللجاج، ج‏1، ص 149. الإرشاد فی معرفة حجج الله على العباد، ج‏1، ص 233. أمالی المفید، ص 135. بحار الانوار، ج‏7. تحف العقول عن آل الرسول ص، ص: 458. صحیفة الرضا علیه السلام، ص 59. الغیبة للنعمانی، ص 29. عیون أخبار الرضا علیه السلام، ج‏1، ص 57 و ...}

                    

منابع اهل سنت

«صحیح مسلم‏» در كتاب «فضائل صحابه» در باب بخشى از فضائل على علیه السّلام، «امام احمد حنبل» این حدیث را در «مسند 4/ 366» و «بیهقى» در «سنن 2/ 148 و 7/ 30» با اندك اختلاف لفظى بیان كرده است و «دارمى» هم در «سنن 2/ 431» بطور اختصار آورده است. و «متّقى» در «كنز العمال 1/ 45» با رعایت اختصار نقل نموده است و گفته كه «عبد بن حمید» در «مسند» خود، از «زید بن ارقم» روایت كرده.  «صحیح ترمذى 2/ 308» ، «ابن اثیر جزرى» این حدیث را در «اسد الغابة 2/ 12» و «سیوطى» در «الدّر المنثور» در ذیل آیه مودّت (سوره شورى، آیه 22) روایت نموده است و مى‏گوید: «ابن انبارى» این حدیث را در «المصاحف» نقل كرده است. «مستدرك الصحیحین 3/ 109»، «نسائى» این حدیث را در «خصایص ص 21» نقل نموده.‏ «كنز العمال 1/ 48»، «مسند امام احمد حنبل 3/ 17»، «مشكل الآثار 4/ 368»، «ابن حجر» در «صواعق ص 136»، «حلیة الاولیاء ابو نعیم 1/ 355»  «خطیب بغدادى» در «تاریخ بغداد 8/ 442» متذكر است و «متّقى» هم در «كنز العمال 7/ 225» روایت كرده و مى‏نویسد: حدیث‏ مورد بحث را «طبرانى»، «ابو نعیم» در «حلیة»، «خطیب» در «تاریخ» و «هیثمى» در «مجمع 10/ 363» روایت نموده و اظهار مى‏دارد كه حدیث مذكور را «طبرانى» به دو سند روایت كرده است. «اسد الغابة 3/ 147»، «هیثمى در مجمع 9/ 164» ، «الصواعق المحرقة ابن حجر ص 75»، «الریاض النضرة 2/ 177»و «ثعلبى» در «قصص الانبیاء ص 14»}        

توضیح: اسناد روایات اهل سنت را از کتاب «فضائل پنج تن علیهم السلام در صحاح ششگانه اهل سنت» آورده ایم.

 

حدیث منزلت

 

پیغمبر صلى الله علیه و آله به على علیه السلام فرمودند: «ای علی! نسبت تو به من به منزله هارون است به موسى، جز آنكه بعد از من پیامبرى نخواهد بود»

حضرت موسی (ع) از خداوند درخواست کرد که برادرش هارون را وزیر او کند و در امر رسالت شریکش کند و و به وسیله هارون، او را نیرومند سازد.

سوره طه، آیات 29 تا 31 : «وَاجْعَل لِّی وَزِیرًا مِّنْ أَهْلِی» « و وزیرى از خاندانم براى من قرار ده» « هَارُونَ أَخِی» « برادرم هارون را» « اشْدُدْ بِهِ أَزْرِی» « با او پشتم را محکم کن» و خداوند متعال چنین کرد.

به این مثال توجه کنید:

معلم وارد کلاس می شود و از نماینده کلاس آمار حاضران و غایبان را جویا می شود. نماینده می گوید: همه هستند، به جز «حمید». در اینجا مشخص است که معلم از این سخن نماینده نتیجه می گیرد که وحید، محسن، مجید و تمام شاگردان آن کلاس، حضور دارند و فقط «حمید» غایب است.

حدیث منزلت نیز همینطور است. با توجه به اینکه پیامبر اکرم (ص) فرمودند: «نسبت علی (ع) به من، به منزله هارون است به موسى، جز آنكه بعد از من پیامبرى نخواهد بود»

واضح است که حضرت علی (ع) به جز پیامبری، دیگر امتیازات هارون برخوردار است. یعنی برادر و جانشین او است و خداوند پیغمبر (ص) را به وسیله او نیرومند ساخت.

برخی از منابعی که این حدیث را نقل کرده اند به شرح زیر می باشند:

 

منابع شیعه

{الغیبة للنعمانی، ص: 83.   أمالی المفید، ص 56.  الإحتجاج على أهل اللجاج، ج‏1، ص 51.  إرشاد القلوب إلى الصواب، ج‏2، ص 307.  عیون أخبار الرضا علیه السلام، ج‏2، ص 194.  الخصال، ج‏1، ص 211.  علل الشرائع، ج‏1، ص 66.  كشف الغمة فی معرفة الأئمة، ج‏1، ص 63.  كمال الدین و تمام النعمة، ج‏1، ص 25.  معانی الأخبار، ص 74.  نهج الحق و كشف الصدق، ص 216.  نصایح، ص 117 و...}



لینک مطلب | نظرات : ()

 



مطالب پیشین

آیین خرافی شب اول ماه ربیع الاول
شهادت حضرت امام علی بن موسی الرضا (ع) تسلیت باد
شهادت پیامبر گرامی اسلام (ص) و امام حسن (ع) تسلیت باد
اربعین حسینی تسلیت باد
شهادت زین العابدین حضرت امام سجاد (ع) تسلیت باد
پاسخ به شبهات ماه محرم
لینکهای عاشورایی
عید سعید غدیر خم ، روز اکمال دین و اتمام نعمت مبارک باد
ولادت با سعادت حضرت امام علی النقی الهادی علیه السلام مبارک باد
عید سعید «قربان»، عید اطاعت و تسلیم مبارک باد
روز عرفه، روز نیایش
صلوات روز عرفه
تسبیحات پیامبر اکرم (ص) در روز عرفه
شهادت امام محمد باقر (ع) تسلیت باد
دانلود مجموعه کتب اصول عقائد
شهادت جواد الائمه حضرت امام محمد تقی علیه السلام تسلیت باد
25 ماه ذی القعده، روز دحوالارض
از تو می پرسند...
سالروز ولادت با سعادت حضرت امام رضا (ع) مبارک باد
پرسش و پاسخ در محضر امام رضا علیه السلام 2

 

لینکدونی

 چرا با وجود حضرت علی(ع)، فاطمه زهرا (س) پشت در رفت؟ (-)
 چرا حضرت زهرا (س) شبانه دفن شد؟ (-)
 چرا با وجود حضرت علی(ع)، فاطمه زهرا (س) پشت در رفت؟ (-)
 چرا امیرمؤمنان (علیه السلام) از همسرش دفاع نكرد؟ (-)
 چرا، بنی هاشم و انصار، از حضرت زهرا (س) دفاع نكردند؟ (-)
 آیا فاطمه (سلام الله علیها) از شیخین راضى شد؟ (-)
 آیا تا قبل از سال 71 ، تقویم‌ها در باره حضرت زهرا (س) از كلمه «وفات» استفاده می‌كرده‌اند؟ (-)
 مراد از «ام المؤمنین» در آیه « وَأَزْواجُهُ أُمَّهاتُهُمْ» چیست؟ (-)
 آیا آیه‌اى در شأن عائشه و حفصه نازل شده است؟ (-)
 چرا پیامبر اسلام (ص) با عایشه و حفصه ازدواج كردند ؟ (-)
 آیا عزاداری برای امام حسین (ع) بدعت است؟! (-)
 آیا جریان پایین كشیدن ابوبكر و عمر از منبر ، توسط امام حسن و امام حسین (ع) صحت دارد؟ (-)
 چرا امام حسین (علیه السلام) با این كه می دانست شهید می شود ، اقدام به قیام كرد ؟ (-)
 فلسفه عزاداری برای امام حسین علیه السلام چیست ؟ (-)
 چرا امام حسین علیه السلام در روز عاشورا دعا نفرمودند تا باران ببارد ؟ (-)
 آرشیو لینكدونی

 

صفحات وبلاگ

 



منوی اصلی

صفحه اصلی
پست الكترونیك
تماس با من

 
 

زبانهای دیگر

 

Translate to English ترجمة للغة العربیة P벫thimi n렧juh뮠shqipe Превод на български език Andorra la traducció de la llengua 翻译汉语 Český jazyk překladu Oversæt til dansk Vertaal naar Nederlands Tõlge eesti keeles Filipino na wika upang isalin Suomen kielen käännös Deutsch Übersetzung Μεταφράστε στην Ελληνική Γλώσσα अनुवाद करने के लिए: हिन्दी भाषा Translate a magyar nyelv Translate ke Bahasa Indonesia Traduci in lingua italiana 翻訳する日本語 번역기로 한국어 교재 	Latviešu valodas tulkojumi Lietuvių kalbos vertimo Lingwa Maltija traduzzjoni Języka polskiego tłumaczenia Traduzir para o Portugu고Língua Traducere limba rom⮦#259; Русский перевод Транслате то Сербиан Preklad do slovensk騯 jazyka Prevedi jezik v Sloveniji Traducir al idioma español Översätt till svenska språket แปลภาษาโรมาเนีย Самоанскій мову перекладу Dịch sang ng?gữ Tiếng Việt

 

 

دسته بندی موضوعات

نماز (17)
قرآن (39)
روزه (12)
حدیث (57)
حجاب (2)
محرم (33)
مناظره (39)
مهدویت (17)
پند و اندرز (10)
حکایات پند آموز (25)
پرسش و پاسخ (31)
مناسبتها / عکس (76)
رمضان و شب قدر (17)
علمای بزرگ اسلام (5)
غدیر و مسأله امامت (31)
آداب زندگی اسلامی (16)
پاسخ به برخی شبهات (34)
اخلاق اسلامی (رذایل) (7)
ادعیه / اعمال ویژه مناسبتها (17)
دانلود کتاب و نرم افزار اسلامی (6)
اسلام، علم روز، سخنان دانشمندان (9)
عصمت1 "درباره چهارده معصوم (ع) " (35)
عصمت2 " احادیث چهاده معصوم (ع) " (26)

 
 

سخن منتخب

 

چارلز دیکنز :

 

اگر منظور امام حسین (ع) جنگ در راه خواسته های دنیایی خود بود، من نفهمیدم چرا خواهران و زنان و اطفالش به همراه او بودند؟! پس عقل چنین حکم می کند که او فقط به خاطر اسلام فداکاری خویش را انجام داد.

 

 

 

جستجو گر


 


جستجو در Google

 
 

نظرسنجی

شما بیشتر به دنبال چه مباحثی هستید؟


 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

 

 
 

لینک دوستان


مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولیعصر عج
پایگاه اطلاع رسانی حوزه نت
وهابیت و اسلام
سایت خبری تحلیلی شیعه نیوز
سایت تخصصی نهج البلاغه
سایت مؤسسه بحار
پایگاه اینترنتی احادیث
ساقی
پایگاه تخصصی شیعه شناسی فائزون
مؤسسه قرآن و عترت منهاج
قرآن و عترت
سرزمین عاشقان
شب شکن
دعوت مدارس اهل سنت به مناظره
کلید بهشت
گوهر
ارتباط معنوی با امام زمان (عج)
پاسخگویی به شبهات دینی روز
دفاع از حریم تشیع
اثبات ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام
شیعه اثنی عشر حق روشن است
الفبای شیعه
ساقی کوثر
امام رئوف
ستاد احیای امر به معروف و نهی از منكر شهرستان میبد
او خواهد آمد
آخرین پناه
حدیث 110
دو تایی

 

 

تبلیغات

 

 

 

تبلیغات

 

بانک سخنرانی

شهید

شیخ احمد کافی (ره)

www.bskafi.com

 
 

آمار وبلاگ


بازدید های امروز :
بازدید های دیروز :
كل مطالب :
ایجاد صفحه :
-


 
  

لینک باکس مذهبی

 

 

خبرنامه

برای اطلاع از بروز شدن این وبلاگ ایمیل خود را در خبرنامه  ثبت كنید :

 

 

کپی برداری بلامانع است