تبلیغات
سفینة النجاة - امامت انتخابی نیست، انتصابی است سفینة النجاة سفینة النجاة - امامت انتخابی نیست، انتصابی است

 

سفینة النجاة


امامت انتخابی نیست، انتصابی است   ( غدیر و مسأله امامت ) ,

با توجه به دلایلی که در بالا ذکر شد، امام واجب است كه معصوم باشد. پس واجب است كه امام صریحاً معیّن و معلوم گردد، نه اینکه انتخاب شود. و این به علّت پنهان بودن عصمت اشخاص نزد ما است. چون عصمت از امور باطنى محض است كه هیچ كس از آن اطلاع ندارد جز ذات حضرت احدیّت که صاحب غیب است و از باطن افراد آگاه است.

و نیز واجب است كه امام برترین افراد مردم زمان خود باشد از نظر ورع و تقوى و دانش و سیاست و غیره. پس اگر یك نفر را براى خودمان به امامت منصوب كنیم، خاطر جمع نخواهیم بود كه باطناً كافر یا فاسق است یا نه؟ و موضوع حقیقتش بر ما پنهان است و مقایسه كردن او با دیگران امكان ندارد. پس مادامى كه این شرایط براى ما پنهان و مجهول باشد، چگونه مى‏شود كه امر انتخاب امامت را به خودمان یا دیگرى واگذار نماییم؟ ضمناً از آنجایی که مردم جایزالخایند، بالاخره این احتمال هست که اختیارشان خطا باشد و شخصی را که مستحق امامت بوده، رها کنند و دیگری را برگزینند. چنانکه در انتخاب های ملوک و سلاطین و سایر مردم پیش می آید که مدتی کسی را برای امری امین و معتمد و قابل می دانند و بعد از آن خلاف آن ثابت و ظاهر می شود.

حتی وقتی حضرت موسی (ع) با وفور عقل، کمال علم و نازل شدن وحی بر او، از اعیان قوم و برتران لشگر خود برای میقات پروردگار، هفتاد مرد را از جماعتی که شکی در ایمان و اخلاص آنها نداشت، انتخاب کرد، بعد معلوم شد که آنها منافق بودند. چنانکه خدای متعال فرموده است: « وَ اخْتَارَ مُوسىَ‏ قَوْمَهُ سَبْعِینَ رَجُلًا لِّمِیقَاتِنَا ...» (اعراف/155).

 پس فهمیدیم انتخاب آن کسی را که خدا از برای پیغمبری برگزیده است، بر فاسدترین مردم افتاد و او گمان می کرد که ایشان صالح ترین مردم هستند. لذا کسی می تواند انتخاب کند که رازهای پنهان مردم، نزد او هویدا است و او ذات مقدس پروردگار جهانیان است. نکته قابل توجه اینجا است که زمانیکه پیغمبران نمی توانند اصلح را انتخاب کنند، مهاجرین و انصار چگونه می توانند خودشان امام را انتخاب کنند؟!

 

دلیل دیگر اینکه امام خلیفه خداوند بزرگ و پیغمبر (ص) است و اگر امامت با انتخاب، عملى و ثابت شود دیگر چنین كسى خلیفه خداوند و پیغمبرش نخواهد بود. چون از طرف خدا و پیغمبر منصوب نشده است!

 

دلیل دیگر اینکه امامت نزد ما از جمله بزرگترین اركان دین است و ایمان، بدون آن ثابت نمی شود. ولى در نزد اهل سنّت، جزو اركان دین به شمار نمی رود، ولى آن را از مسائل بزرگ و مطالب مهمّ مى‏پندارند. حتی احكام فرعى یعنى احكام فروع هم به انتخاب مكلّف نیست، پس چگونه انتخاب امام را كه مهمتر است به اختیار و انتخاب مكلّف می توان گذاشت‏؟ با اینكه خداوند بزرگ كلّیه احكام شریعت را اعمّ از كوچك و بزرگ حتّى طرز خوردن و آشامیدن و حتی دخول خلاء یعنى طرز مستراح رفتن و كلّیه كارهایى كه باید عمل شود، بیان فرموده است، پس چگونه ممكن است نصب امام را كه از امور مهمّ است به مردم واگذار نماید؟

 

همچنین به اعتراف اهل سنت، عادت و رویه خداوند متعال نسبت به همه انبیاء از آدم تا خاتم این بوده، که تا خلیفه برای ایشان تعیین نمی نمود، ایشان را از دنیا رحلت نمی فرمود. (برای مطالعه در این زمینه می توانید به کتاب شریف «کمال الدین» نوشته شیخ صدوق علیه الرحمه مراجعه کنید.) سنت پیامبر (ص) نیز به این گونه بود که در همه غزوات و سفرهای جرئی که برای آن حضرت از مدینه مشرفه پیش می آمد، بلکه حتی در هر قریه از قرای اسلام که جمع قلیلی در آنجا ساکن بودند و همچنین اگر سپاه و لشگری به جایی اعزام می نمود، تعیین رییس و خلیفه را مهمل و به اختیار رعیت نمی گذاشت و خود به امر حق تعالی امیر و حاکم تعیین می فرمود. پس در چنین سفر بی بازگشتی (مرگ) چگونه تمام اهل اسلام را در همه شرایع و احکام تا روز قیامت سر در گم و زمام امور را به اختیار جمعی، مهمل می گذارد؟

امامت و ولایت بالاترین مقامى است كه از طرف مقام نبوّت به كسى اعطا مى‏شود. چون امام جانشین پیغمبر است و مانند پیغمبر حكم‏كننده است. چگونه جایز است از پیغمبرى كه چنین امر بزرگی را به مردم واگذار نماید، و كسى را به وسیله انتخاب جانشین خود نكند؟ قطعاً چنین وظیفه خطیرى را نمی توان در اختیار و انتخاب مردم نهاد.

 

لزوم نصب امام در آیات قرآن مجید

 

در قرآن مجید نیز به این امر (انتصابی بودن امام)  فراوان اشاره شده است که آیات زیر نمونه ای از آنها است.

 

* سوره مبارکه بقره، آیه 124: «إِنِّی جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًا قَالَ وَمِن ذُرِّیَّتِی قَالَ لاَ یَنَالُ عَهْدِی الظَّالِمِینَ»

خداوند به ابراهیم (ع) فرمود: «من تو را امام و پیشواى مردم قرار دادم!» ابراهیم عرض کرد: «از فرزندان من (نیز امامانى قرار بده!)» خداوند فرمود: «پیمان من، به ستمکاران نمى‏رسد!

از این آیه هم برداشت می شود که امام را باید خداوند متعال نصب کند (إِنِّی جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًا )، و هم اینکه کسی که از هر ظلم و گناهی به دور باشد و پاک و معصوم باشد، شایسته این مقام است (لاَ یَنَالُ عَهْدِی الظَّالِمِینَ).

 

* سوره مبارکه احزاب، آیه 36 : «وَ ما كانَ لِمُؤْمِنٍ وَ لا مُؤْمِنَةٍ إِذا قَضَى اللَّهُ وَ رَسُولُهُ أَمْراً أَنْ یَكُونَ لَهُمُ الْخِیَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ». یعنى «هر گاه خداوند و پیغمبرش یك امرى را حكم كند، بر هیچ مؤمن و مؤمنه جایز نیست كه انتخاب و اختیار با آنها باشد».

در اینجا از دو حالت خارج نیست. یا اینكه خداوند امر كرده است بر ترك امامت، پس در این صورت انتخاب كردن براى نصب و ثابت كردن آن جایز نیست.

و یا اینكه خداوند بزرگ امر كرده است به امامت. پس مانند سایر احكام شریعت است كه خداوند بزرگ تصریح فرموده بر آن و مهمل نگذاشته كه آن همین مطلب ما است. یعنى اگر امامت را خداوند واجب كرده باید همه قبول كنند و اگر نكرده مردم حقّ انتخاب كردن امام را ندارند.

 

* اینكه نصب امام اختیارى است و با قول و اختیار مكلّفین است، درست نیست. زیرا در واقع پیشى گرفتن و تجاوز از قول خداوند و پیغمبرش است كه نهى فرمود در قرآن به موجب آیه 1، سوره مبارکه حجرات: «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تُقَدِّمُوا بَیْنَ یَدَیِ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ».  یعنى «اى كسانى كه ایمان آورده‏اید، از خدا و پیامبر او پیشى مگیرید ». یعنى در هیچ امری خود سرانه كارى را نكنید. پس اگر بنا باشد نصب امام به اختیار مكلّفین بوده باشد، مخالف نصّ صریح آیه فوق است.

 

پس انتخاب امام به وسیله مردم باطل است و باید به نصّ صریح پیغمبر (ص) یا قرآن مجید بوده باشد.



لینک مطلب | نظرات : ()

 



مطالب پیشین

آیین خرافی شب اول ماه ربیع الاول
شهادت حضرت امام علی بن موسی الرضا (ع) تسلیت باد
شهادت پیامبر گرامی اسلام (ص) و امام حسن (ع) تسلیت باد
اربعین حسینی تسلیت باد
شهادت زین العابدین حضرت امام سجاد (ع) تسلیت باد
پاسخ به شبهات ماه محرم
لینکهای عاشورایی
عید سعید غدیر خم ، روز اکمال دین و اتمام نعمت مبارک باد
ولادت با سعادت حضرت امام علی النقی الهادی علیه السلام مبارک باد
عید سعید «قربان»، عید اطاعت و تسلیم مبارک باد
روز عرفه، روز نیایش
صلوات روز عرفه
تسبیحات پیامبر اکرم (ص) در روز عرفه
شهادت امام محمد باقر (ع) تسلیت باد
دانلود مجموعه کتب اصول عقائد
شهادت جواد الائمه حضرت امام محمد تقی علیه السلام تسلیت باد
25 ماه ذی القعده، روز دحوالارض
از تو می پرسند...
سالروز ولادت با سعادت حضرت امام رضا (ع) مبارک باد
پرسش و پاسخ در محضر امام رضا علیه السلام 2

 

لینکدونی

 چرا با وجود حضرت علی(ع)، فاطمه زهرا (س) پشت در رفت؟ (-)
 چرا حضرت زهرا (س) شبانه دفن شد؟ (-)
 چرا با وجود حضرت علی(ع)، فاطمه زهرا (س) پشت در رفت؟ (-)
 چرا امیرمؤمنان (علیه السلام) از همسرش دفاع نكرد؟ (-)
 چرا، بنی هاشم و انصار، از حضرت زهرا (س) دفاع نكردند؟ (-)
 آیا فاطمه (سلام الله علیها) از شیخین راضى شد؟ (-)
 آیا تا قبل از سال 71 ، تقویم‌ها در باره حضرت زهرا (س) از كلمه «وفات» استفاده می‌كرده‌اند؟ (-)
 مراد از «ام المؤمنین» در آیه « وَأَزْواجُهُ أُمَّهاتُهُمْ» چیست؟ (-)
 آیا آیه‌اى در شأن عائشه و حفصه نازل شده است؟ (-)
 چرا پیامبر اسلام (ص) با عایشه و حفصه ازدواج كردند ؟ (-)
 آیا عزاداری برای امام حسین (ع) بدعت است؟! (-)
 آیا جریان پایین كشیدن ابوبكر و عمر از منبر ، توسط امام حسن و امام حسین (ع) صحت دارد؟ (-)
 چرا امام حسین (علیه السلام) با این كه می دانست شهید می شود ، اقدام به قیام كرد ؟ (-)
 فلسفه عزاداری برای امام حسین علیه السلام چیست ؟ (-)
 چرا امام حسین علیه السلام در روز عاشورا دعا نفرمودند تا باران ببارد ؟ (-)
 آرشیو لینكدونی

 

صفحات وبلاگ

 



منوی اصلی

صفحه اصلی
پست الكترونیك
تماس با من

 
 

زبانهای دیگر

 

Translate to English ترجمة للغة العربیة P벫thimi n렧juh뮠shqipe Превод на български език Andorra la traducció de la llengua 翻译汉语 Český jazyk překladu Oversæt til dansk Vertaal naar Nederlands Tõlge eesti keeles Filipino na wika upang isalin Suomen kielen käännös Deutsch Übersetzung Μεταφράστε στην Ελληνική Γλώσσα अनुवाद करने के लिए: हिन्दी भाषा Translate a magyar nyelv Translate ke Bahasa Indonesia Traduci in lingua italiana 翻訳する日本語 번역기로 한국어 교재 	Latviešu valodas tulkojumi Lietuvių kalbos vertimo Lingwa Maltija traduzzjoni Języka polskiego tłumaczenia Traduzir para o Portugu고Língua Traducere limba rom⮦#259; Русский перевод Транслате то Сербиан Preklad do slovensk騯 jazyka Prevedi jezik v Sloveniji Traducir al idioma español Översätt till svenska språket แปลภาษาโรมาเนีย Самоанскій мову перекладу Dịch sang ng?gữ Tiếng Việt

 

 

دسته بندی موضوعات

نماز (17)
قرآن (39)
روزه (12)
حدیث (57)
حجاب (2)
محرم (33)
مناظره (39)
مهدویت (17)
پند و اندرز (10)
حکایات پند آموز (25)
پرسش و پاسخ (31)
مناسبتها / عکس (76)
رمضان و شب قدر (17)
علمای بزرگ اسلام (5)
غدیر و مسأله امامت (31)
آداب زندگی اسلامی (16)
پاسخ به برخی شبهات (34)
اخلاق اسلامی (رذایل) (7)
ادعیه / اعمال ویژه مناسبتها (17)
دانلود کتاب و نرم افزار اسلامی (6)
اسلام، علم روز، سخنان دانشمندان (9)
عصمت1 "درباره چهارده معصوم (ع) " (35)
عصمت2 " احادیث چهاده معصوم (ع) " (26)

 
 

سخن منتخب

 

چارلز دیکنز :

 

اگر منظور امام حسین (ع) جنگ در راه خواسته های دنیایی خود بود، من نفهمیدم چرا خواهران و زنان و اطفالش به همراه او بودند؟! پس عقل چنین حکم می کند که او فقط به خاطر اسلام فداکاری خویش را انجام داد.

 

 

 

جستجو گر


 


جستجو در Google

 
 

نظرسنجی

شما بیشتر به دنبال چه مباحثی هستید؟


 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

 

 
 

لینک دوستان


مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولیعصر عج
پایگاه اطلاع رسانی حوزه نت
وهابیت و اسلام
سایت خبری تحلیلی شیعه نیوز
سایت تخصصی نهج البلاغه
سایت مؤسسه بحار
پایگاه اینترنتی احادیث
ساقی
پایگاه تخصصی شیعه شناسی فائزون
مؤسسه قرآن و عترت منهاج
قرآن و عترت
سرزمین عاشقان
شب شکن
دعوت مدارس اهل سنت به مناظره
کلید بهشت
گوهر
ارتباط معنوی با امام زمان (عج)
پاسخگویی به شبهات دینی روز
دفاع از حریم تشیع
اثبات ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام
شیعه اثنی عشر حق روشن است
الفبای شیعه
ساقی کوثر
امام رئوف
ستاد احیای امر به معروف و نهی از منكر شهرستان میبد
او خواهد آمد
آخرین پناه
حدیث 110
دو تایی

 

 

تبلیغات

 

 

 

تبلیغات

 

بانک سخنرانی

شهید

شیخ احمد کافی (ره)

www.bskafi.com

 
 

آمار وبلاگ


بازدید های امروز :
بازدید های دیروز :
كل مطالب :
ایجاد صفحه :
-


 
  

لینک باکس مذهبی

 

 

خبرنامه

برای اطلاع از بروز شدن این وبلاگ ایمیل خود را در خبرنامه  ثبت كنید :

 

 

کپی برداری بلامانع است