تبلیغات
سفینة النجاة - چرا نام امام علی (ع) در قرآن ذکر نشده؟ سفینة النجاة سفینة النجاة - چرا نام امام علی (ع) در قرآن ذکر نشده؟

 

سفینة النجاة


چرا نام امام علی (ع) در قرآن ذکر نشده؟   ( قرآن ) ,   ( پرسش و پاسخ ) ,   ( پاسخ به برخی شبهات ) ,

 

شبهه: چرا در قرآن مستقیماً نام از امام علی (ع) یا سایر ائمه (ع) ذکر نشده است؟

 

مثلاً با توجه به آیه‌ى 207 سوره‌ى بقره {وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یَشْرِى نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ...} که در شأن حضرت على (ع) است و ایشان اولین کسى است که به پیامبر (ص) ایمان آوردند پس چرا خطاب آیه کلى و عمومى است؟

پاسخ: شیوه‌ى قرآن مجید در رابطه با ائمه هدى (ع) به ویژه امیرالمومنین (ع) و خانواده‌ى آن حضرت این است که به معرفى «شخصیت» ممتاز و برجستگى‌هاى آنان بپردازد نه به معرفى «شخص». این شیوه حکمت‌هاى متعددى دارد که برخى از آنها به اختصار بیان خواهد شد. از جمله:

1. انگشت گذاردن روى اشخاص به طور اساسى چندان نقشى در روشنگرى ندارد بلکه نهایتاً به نوعى تبعیت و پیروى کورکورانه مى‌کشاند و البته این مانع آن نیست که در مورد لزوم افراد نیز معرفى شوند ولى اساساً معرفى شخصیت معرفى الگوهاست و در نتیجه جامعه را به جاى گرایشات متعصب‌آمیز جاهلانه به سمت تعقل و ژرف‌اندیشى و توجّه به ملاک‌ها و فضایل و امتیازات واقعى سوق مى‌دهد.

2. معرفى شخصیت زمینه‌ساز پذیرش معقول است در حالى که معرفى شخص در مواردى موجب دافعه مى‌شود. این روش بویژه در شرایطى که شخص از جهاتى تحت تبلیغات سو قرار گرفته باشد یا جامعه به هر دلیلى آمادگى پذیرش وى را نداشته باشد بهترین روش است. و این مسأله دقیقاً در مورد امیرالمومنین (ع) و اهل بیت (ع) وجود داشته است. براى شناخت درست این مسأله لازم است ابتدا شرایط و ویژگى‌هاى جامعه‌ى اسلامى زمان نزول قرآن را در نظرگیریم تا در پرتو جامعه‌شناسى آن زمان و روانشناسى اجتماعى خاص آن جامعه بتوانیم به درک صحیحى از مسأله نایل آییم. واقعیت آن است به استثناى اندکى از مؤمنان برجسته اکثریت جامعه‌ى صدر اسلام نسبت به اهل بیت (ع) به ویژه امیرالمومنین (ع) پذیرش نداشتند و پیامبر (ص) نیز در مقاطع مختلف با دشوارى‌هاى زیادى آن حضرت را مطرح مى‌ساختند و در هر مورد با نوعى واکنش منفى و مقاومت روبه‌رو مى‌شدند دلایل این امر متعدد است از جمله:

الف) بسیارى از آنان کسانى بودند که تا چند صباحى قبل در صف معارضین اسلام قرار داشتند و رویاروى خود شمشیر على (ع) را دیده و از همان جا کینه وى را به دل گرفته بودند چنان‌که حضرت فاطمه زهرا (س) نیز یکى از علل رویگردانى مردم از آن حضرت را همین نکته بیان فرمودند.

ب) تفکرات و سنن غلط جاهلى هنوز بر اندیشه‌ى مردم حاکم بود و امورى مانند سن و ... را در امور سیاسى دخیل مى‌دانستند و لذا به خاطر جوان بودن حضرت على (ع) وى را چندان شایسته براى رهبرى جامعه نمى‌دانستند.

ج) این تفکر خطرناک در سطح جامعه رایج بود و توسط کسانى تبلیغ مى‌شد که پیامبر (ص) درصدد آن است که خویشان خود را براى همیشه بر مسند قدرت و حکومت بنشاند و در این راستا خدمات ارزنده پیامبر را نیز نوعى بازى سیاسى تفسیر مى‌کردند که براى چنگ‌اندازى به حکومت براى خود و اهل بیتش انجام داده است. این مسأله چنان بالا گرفته بود که روز غدیر پس از معرفى امیرالمومنین (ع) یکى از حاضران صدا زد: خدایا! ما را گفت که از سوى خدا آمده و کتاب الهى آورده‌ام و ما پذیرفتیم و اکنون مى‌خواهد داماد و پسر عمش را بر ما حاکم و مستولى سازد. اگر او راست مى‌گوید سنگى از آسمان ببار و مرا بکش!! اکنون این سؤال پدید مى‌آید که آیا در چنین وضعیتى تا چه اندازه صلاح بوده است نام آن حضرت و یا ائمه (ع) بعد از ایشان در قرآن به صراحت ذکر شود؟ ممکن است کسى با خود بیندیشد که اگر چنین شده بود ریشه‌ى اختلافات از بن کنده مى‌شد و امّت اسلامى یکپارچه و هم‌آوا مى‌شدند و راه هدایت را پیشه مى‌ساختند زیرا قرآن مورد قبول همه است و بر آن اختلافى نیست. اما آیا واقعیت چنین است؟ خیر. زیرا این خطر به طور جدى وجود داشت که بر سر مسأله‌ى امیرالمومنین (ع) حتى اساس اسلام و قرآن به خطر افتد و اگر نام آن حضرت به صراحت در قرآن مى‌آمد این مشکل وجود داشت که طیف عظیمى که در جامعه، پایگاه تبلیغاتى وسیعى داشتند و در صدر اطرافیان پیامبر نیز بودند اساساً رسالت آن حضرت و قرآن و... را یکسره نفى و انکار کنند و خطر جدى براى اساس اسلام و قرآن بیافرینند. شاید این مسأله ابتدا اغراق‌آمیز جلوه نماید در حالى که رخدادهاى مهم تاریخى به خوبى از این نکته پرده برگرفته‌اند. در این‌جا به ذکر دو نمونه که در منابع تاریخى مهم اهل تسنّن به تکرار آمده و از مسلّمات تاریخى است اکتفا مى‌شود:

همه‌ى مورخان برجسته آورده‌اند که چون پیامبر لحظات آخر عمر خویش را مى‌گذراندند درخواست قلم و لوحى نمودند تا سندى براى امّت به یادگار نهند که هیچ گاه به انحراف و ضلالت گرفتار نگردند. این درخواست براى اطرافیان کاملاً روشن بود و هدف از آن با توجه به موضع‌گیرى‌هاى پیشین پیامبر واضح بود. در این هنگام عمر صدا زد: ان الرجل لیهجو؛ همانا این مرد بر اثر شدت تب هذیان مى‌گوید!!. شگفتا پیامبرى که خداوند در وصفش فرموده است {وَ ما یَنْطِقُ عَنِ الْهَوى إِنْ هُوَ إِلاَّ وَحْى یُوحى...} در خانه‌اش و نزد عزیزترین و بهترین حامیانش این چنین جسارت آمیز مورد طعن قرار گیرد و کار به جایى مى‌رسد که آن حضرت از تصمیم خود منصرف مى‌شود! زیرا جداً خوف آن وجود دارد که پایدارى برآن موجب انکار رسالت شود و مسلماً کسانى که چنین در خانه‌ى پیامبر خدا با وى برخورد مى‌کنند خود را مستظهر به پشتیبانى وسیع اجتماعى مى‌بینند و گرنه هرگز جرأت چنین جسارتى به خود نمى‌دادند. از همین جا روشن مى‌شود که سر شیوه قرآن چیست. یعنى قرآن هم براى اهل فهم و درک و تعقل حرف خود را زده است و هم کارى کرده کرده که فاقدان چنان خصوصیتى یک‌سره از اصل دین جدا نشوند و انگیزه‌هاى سیاسى خاصى باعث نشود که به طور کلى مردم را از اصل دین و دیانت جدا سازند. جالب آن است که علاوه بر آیاتى که به گونه‌هاى مختلف مسأله‌ى ولایت امیرالمومنین (ع) را مطرح ساخته‌اند سومین آیه‌اى که در آغاز این نگاشته آورده‌ایم بسیار روشن این پیام را داده و همراه با بیان امتیازات خاص آن حضرت مسأله ولایت و رهبرى امت گوش‌زد ساخته است. در این‌جا یک سؤال باقى مى‌ماند و آن این‌که خداوند فرموده است: {إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَ إِنَّا لَهُ لَحافِظُونَ} بنابراین با توجه به این آیه از آن خطرات چه باک؟ پاسخ آن است که حافظ بودن خداوند براى قرآن از راه اسباب و علل خاص آن است و یکى از آنها بکارگیرى همین شیوه است که انگیزه کنار زدن قرآن را بخاطر یکسرى اهداف خاص از بین مى‌برد.

------------------------------------------------------------------------------

براى آگاهى بیشتر در این زمینه ر. ک:

1- فروغ ابدیت جعفر سبحانى.

2- رهبرى امام على (ع) از دیدگاه قرآن و پیامبر (ص)، ترجمه ى سید محمود سیاهپوش.

3- نقش عایشه در تاریخ اسلام علامه سید مرتضى عسکرى.

4- بررسى مسائل کلى امامت ابراهیم امینى.

5- خاطرات مدرسه‌ى سید جواد مهرى.

6- معالم المدرستین علامه سید مرتضى عسکرى.

7- اجتهاد در مقابل نص علامه سید شرف‌الدین.



لینک مطلب | نظرات : ()

 



مطالب پیشین

آیین خرافی شب اول ماه ربیع الاول
شهادت حضرت امام علی بن موسی الرضا (ع) تسلیت باد
شهادت پیامبر گرامی اسلام (ص) و امام حسن (ع) تسلیت باد
اربعین حسینی تسلیت باد
شهادت زین العابدین حضرت امام سجاد (ع) تسلیت باد
پاسخ به شبهات ماه محرم
لینکهای عاشورایی
عید سعید غدیر خم ، روز اکمال دین و اتمام نعمت مبارک باد
ولادت با سعادت حضرت امام علی النقی الهادی علیه السلام مبارک باد
عید سعید «قربان»، عید اطاعت و تسلیم مبارک باد
روز عرفه، روز نیایش
صلوات روز عرفه
تسبیحات پیامبر اکرم (ص) در روز عرفه
شهادت امام محمد باقر (ع) تسلیت باد
دانلود مجموعه کتب اصول عقائد
شهادت جواد الائمه حضرت امام محمد تقی علیه السلام تسلیت باد
25 ماه ذی القعده، روز دحوالارض
از تو می پرسند...
سالروز ولادت با سعادت حضرت امام رضا (ع) مبارک باد
پرسش و پاسخ در محضر امام رضا علیه السلام 2

 

لینکدونی

 چرا با وجود حضرت علی(ع)، فاطمه زهرا (س) پشت در رفت؟ (-)
 چرا حضرت زهرا (س) شبانه دفن شد؟ (-)
 چرا با وجود حضرت علی(ع)، فاطمه زهرا (س) پشت در رفت؟ (-)
 چرا امیرمؤمنان (علیه السلام) از همسرش دفاع نكرد؟ (-)
 چرا، بنی هاشم و انصار، از حضرت زهرا (س) دفاع نكردند؟ (-)
 آیا فاطمه (سلام الله علیها) از شیخین راضى شد؟ (-)
 آیا تا قبل از سال 71 ، تقویم‌ها در باره حضرت زهرا (س) از كلمه «وفات» استفاده می‌كرده‌اند؟ (-)
 مراد از «ام المؤمنین» در آیه « وَأَزْواجُهُ أُمَّهاتُهُمْ» چیست؟ (-)
 آیا آیه‌اى در شأن عائشه و حفصه نازل شده است؟ (-)
 چرا پیامبر اسلام (ص) با عایشه و حفصه ازدواج كردند ؟ (-)
 آیا عزاداری برای امام حسین (ع) بدعت است؟! (-)
 آیا جریان پایین كشیدن ابوبكر و عمر از منبر ، توسط امام حسن و امام حسین (ع) صحت دارد؟ (-)
 چرا امام حسین (علیه السلام) با این كه می دانست شهید می شود ، اقدام به قیام كرد ؟ (-)
 فلسفه عزاداری برای امام حسین علیه السلام چیست ؟ (-)
 چرا امام حسین علیه السلام در روز عاشورا دعا نفرمودند تا باران ببارد ؟ (-)
 آرشیو لینكدونی

 

صفحات وبلاگ

 



منوی اصلی

صفحه اصلی
پست الكترونیك
تماس با من

 
 

زبانهای دیگر

 

Translate to English ترجمة للغة العربیة P벫thimi n렧juh뮠shqipe Превод на български език Andorra la traducció de la llengua 翻译汉语 Český jazyk překladu Oversæt til dansk Vertaal naar Nederlands Tõlge eesti keeles Filipino na wika upang isalin Suomen kielen käännös Deutsch Übersetzung Μεταφράστε στην Ελληνική Γλώσσα अनुवाद करने के लिए: हिन्दी भाषा Translate a magyar nyelv Translate ke Bahasa Indonesia Traduci in lingua italiana 翻訳する日本語 번역기로 한국어 교재 	Latviešu valodas tulkojumi Lietuvių kalbos vertimo Lingwa Maltija traduzzjoni Języka polskiego tłumaczenia Traduzir para o Portugu고Língua Traducere limba rom⮦#259; Русский перевод Транслате то Сербиан Preklad do slovensk騯 jazyka Prevedi jezik v Sloveniji Traducir al idioma español Översätt till svenska språket แปลภาษาโรมาเนีย Самоанскій мову перекладу Dịch sang ng?gữ Tiếng Việt

 

 

دسته بندی موضوعات

نماز (17)
قرآن (39)
روزه (12)
حدیث (57)
حجاب (2)
محرم (33)
مناظره (39)
مهدویت (17)
پند و اندرز (10)
حکایات پند آموز (25)
پرسش و پاسخ (31)
مناسبتها / عکس (76)
رمضان و شب قدر (17)
علمای بزرگ اسلام (5)
غدیر و مسأله امامت (31)
آداب زندگی اسلامی (16)
پاسخ به برخی شبهات (34)
اخلاق اسلامی (رذایل) (7)
ادعیه / اعمال ویژه مناسبتها (17)
دانلود کتاب و نرم افزار اسلامی (6)
اسلام، علم روز، سخنان دانشمندان (9)
عصمت1 "درباره چهارده معصوم (ع) " (35)
عصمت2 " احادیث چهاده معصوم (ع) " (26)

 
 

سخن منتخب

 

چارلز دیکنز :

 

اگر منظور امام حسین (ع) جنگ در راه خواسته های دنیایی خود بود، من نفهمیدم چرا خواهران و زنان و اطفالش به همراه او بودند؟! پس عقل چنین حکم می کند که او فقط به خاطر اسلام فداکاری خویش را انجام داد.

 

 

 

جستجو گر


 


جستجو در Google

 
 

نظرسنجی

شما بیشتر به دنبال چه مباحثی هستید؟


 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

 

 
 

لینک دوستان


مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولیعصر عج
پایگاه اطلاع رسانی حوزه نت
وهابیت و اسلام
سایت خبری تحلیلی شیعه نیوز
سایت تخصصی نهج البلاغه
سایت مؤسسه بحار
پایگاه اینترنتی احادیث
ساقی
پایگاه تخصصی شیعه شناسی فائزون
مؤسسه قرآن و عترت منهاج
قرآن و عترت
سرزمین عاشقان
شب شکن
دعوت مدارس اهل سنت به مناظره
کلید بهشت
گوهر
ارتباط معنوی با امام زمان (عج)
پاسخگویی به شبهات دینی روز
دفاع از حریم تشیع
اثبات ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام
شیعه اثنی عشر حق روشن است
الفبای شیعه
ساقی کوثر
امام رئوف
ستاد احیای امر به معروف و نهی از منكر شهرستان میبد
او خواهد آمد
آخرین پناه
حدیث 110
دو تایی

 

 

تبلیغات

 

 

 

تبلیغات

 

بانک سخنرانی

شهید

شیخ احمد کافی (ره)

www.bskafi.com

 
 

آمار وبلاگ


بازدید های امروز :
بازدید های دیروز :
كل مطالب :
ایجاد صفحه :
-


 
  

لینک باکس مذهبی

 

 

خبرنامه

برای اطلاع از بروز شدن این وبلاگ ایمیل خود را در خبرنامه  ثبت كنید :

 

 

کپی برداری بلامانع است