تبلیغات
سفینة النجاة - چرا امام حسن(ع) صلح کرد؟ سفینة النجاة سفینة النجاة - چرا امام حسن(ع) صلح کرد؟

 

سفینة النجاة


چرا امام حسن(ع) صلح کرد؟   ( پرسش و پاسخ ) ,   ( پاسخ به برخی شبهات ) ,

پرسش: چرا امام حسن(ع) صلح کرد؟

پاسخ: آن گاه که امام علی (ع) به شهادت رسید و مردم با امام حسن (ع) بیعت کردند و حضرت حکومت را در دست گرفت، مردم آمادگى روحى براى مبارزه اى سخت و طولانى با معاویه را نداشتند، به چند دلیل:
1- جنگ هاى قبلى (صفین، نهروان و جمل)؛
2- حیله گرى و تزویر معاویه و سست عنصرى بسیارى از مردم ؛
3- خطرات بیرونى که جامعه اسلامى آن زمان را تهدید مى کرد و درگیرى داخلى، آنان را براى حمله به مسلمانان بر مى انگیخت؛
4- حفظ جان شیعیان باقى مانده ؛
5- روشن کردن حیله گرى های معاویه و شناساندن چهره واقعی وی به مردم نا آگاه و سطحی نگر .
پس از شهادت حضرت على (ع)، امام مجتبى (ع) منبر رفت و بعد ازحمد و ثناى الهى و درود و صلوات بر جدّ بزرگوار خود حضرت خاتم الأنبیا و تمجید و تعریف از پدر مظلومش ومعرفى خود و خاندان رسالت، مردم با او بیعت نمودند. از فرداى آن روز امام، کارگزاران وحکّام خودرا در ولایات منصوب نمود. جاسوسى را که از طرف معاویه وارد کوفه شده بود، دستگیر کردند و به هلاکت رساند و به ابن عباس ،حاکم خود در بصره نوشت : جاسوس دیگرى را که از طرف معاویه وارد بصره شده است ، بگیر و گردن بزن. به دنبال آن نامه اى با لحن تند به معاویه نوشت که : جاسوس مى فرستى و مکر و حیله ها می کنى ؟! از قرار معلوم گویا قصد جنگ دارى ! اگر چنین است، من آماده‌ام. (ارشاد مفید ،ج2،ص5-6)
معاویه، جواب نامه را نوشت و براى حضرت فرستاد. مکاتبه بین حضرت و معاویه ادامه داشت تا به حضرت خبر دادند معاویه لشکر فراوانى آماده کرده و به عراق گسیل داشته است.
از طرفى معاویه با منافقان و خارجیان که داخل لشکر حضرت امام حسن (ع) بودند و از ترس حضرت مجتبی (ع) جرأت اظهار مخالفت نداشتند، به وسیله جاسوسان خود تماس گرفت که : اگر حسن بن على (ع) را بکشید، به هر کدام دویست هزار درهم خواهم داد و یکى از دخترانم را به ازدواج قاتل درخواهم آورد. (بحار ،ج44،ص33)
حضرت مجتبی (ع)
، شخصى را از قبیله «كِنده» به عنوان فرمانده لشكر برگزید و او را به همراه چهار هزار نفر به میدان جنگ گسیل نمود؛ و فرمود: در سرزمین انبار توقّف كنید و تا دستورى از جانب من نیامده، هیچ گونه حركتى انجام ندهید.
وقتى معاویه از چنین قضیّه اى آگاه شد، چند نفر مأمور به همراه پانصد هزار درهم براى فرمانده لشكر فرستاد و به او پیام داد: اگر به ما ملحق شوى، ولایت هر كجا را كه مأیل باشى به تو واگذار مى كنیم .
پس فرمانده لشكر چون فردى سست ایمان و دنیاطلب بود، به امام مجتبى علیه السلام خیانت كرد؛ و پول ها را گرفت و به همراه تعداد بسیارى از نیروهاى خود به سپاه معاویه ملحق شد.
چون این خبر به حضرت رسید، اظهار نمود: اى جماعت! كِنِدى به من و شما خیانت كرد، و اكنون براى بار دوّم تكرار مى كنم و مى گویم كه شما مردمان بى وفا و دنیاطلب هستید، ولیكن شخص دیگرى را به جاى او مى فرستم، با این كه مى دانم او نیز چون دیگران بى وفا و خائن است .
آن گاه شخصى را از قبیله «بنى مراد»  (به نام مرادى) به همراه چهار هزار نفر روانه نمود؛ و از او عهد و پیمان گرفت كه به مسلمین خیانت نكند و او نیز قسم خورد كه چون كوه ثابت و استوار باقى بماند.
و چون لشكر آهنگ حركت نمودند تا به سوى جبهه جنگ بروند، حضرت به آرامى فرمود: به او نیز اعتمادى نیست .
هنگامى كه لشكر مُرادى به انبار رسید، معاویه دوباره همان برنامه كِنِدى را براى مُرادى نیز اجرا كرد؛ و او هم فریب خورد و عهد و قسم خود را شكست و به لشكر معاویه پیوست .
امام علیه السلام با شنیدن خبر خیانت مرادى، به پا خواست و فرمود: باز هم مى گویم كه شماها صداقت و وفا ندارید و عهدشكن هستید؛ و توجّه نمودید كه چگونه مُرادى مانند كندى عهدشكنى و خیانت كرد.
گفتند: یاابن رسول اللّه! آن ها خیانت كردند، لیكن ما صادقانه با شما هستیم و آنچه دستور دهى، به آن عمل مى كنیم .
حضرت فرمود: پس مرحله اى دیگر شما را مى آزمایم تا حقیقت امر براى خودتان ثابت شود، وعده گاه من و شما در سرزمین «نُخَیْله» باشد، هر كه میل دارد آن جا حضور یابد؛ با این كه مى دانم شما مردمى بى وفا و عهدشكن هستید.
پس هنگامى كه حضرت وارد نخیله گردید، مدّت ده روز در آن جا اقامت گزید؛ ولى جز تعدادى اندك، كسى به آن مكان نیامد، پس حضرت به كوفه مراجعت نمود و بر بالاى منبر رفت و فرمود:
تعجّب مى كنم از گروهى بى دین و بى وفا؛ واى بر شما فریفتگان و خودفروشان !
بدانید كه حكومت اسلامى بر بنى امیّه حرام است، ولى چنانچه حكومت دست معاویه بیفتد؛ چون شماها را مخالف حكومتش بداند كمترین ترحّمى روا نمى دارد، بلكه با شدیدترین شكنجه ها آزارتان مى دهد و نابودتان مى كند.
بی وفایی مردم تا حدی بود که حتى به حضرت خبر دادند گروهى از فرماندهان و بسیارى از مردم دنیاپرست و بى وفاى كوفه نامه هاى متعدّدى براى معاویه به این مضمون فرستادند:
اگر مایل باشى، حسن بن علىّ را دست گیر نموده و دست بسته برایت مى فرستیم؛ و چون رضایت و خوشنودى معاویه را آگاه شدند، بر محلّ سكونت و استراحت آن امام مظلوم سلام اللّه علیه حمله كردند؛ و حتی به وسیله شمشیر جراحاتى بر بدن مقدّس آن حضرت وارد آوردند.

لذا امام مجتبی (ع) ضمن خطبه ای خطاب به لشکریانش فرمود:
«ویلکم ! والله إنّ معاویة لایفی لأحدٍ منکم بما ضمنه فی قتلی، و إنی أظن إن وضعتُ یدی فی یده فاسلمه لم یترکنی ادین بدین جدی ...» (بحار ،ج44،ص33) «وای بر شما ! سوگند به خدا‍! معاویه به وعده هایی که برای کشتن من به شما داده است عمل نمی کند و اگر من تسلیم او گردم باز اجازه نمی دهد بر اساس دین جدم رفتار نمایم» .
حضرت احساس کرد جان خود و پیروانش در خطر جدى قرارگرفته است. مهم‌تر از همه به خاطر ظاهر سازی و چهره دروغینی که معاویه بین مردم پیدا کرده بود، اگر امام و یارانش شهید می شدند، خونشان هدر می‌رفته و چندان اثرى نداشت. در واقع با ادامه این وضع اسلام رو به نابودی می رفت.
لذا حضرت به ناچار نامه اى براى معاویه به این مضمون نوشت :
با این كه از جدّم رسول خدا صلى الله علیه و آله شنیدم كه مى فرمود: خلافت و حكومت بر خاندان بنى امیّه حرام است، امّا با چنین وضعیّت و موقعیّتى كه پیش آمده است، به ناچار با شرایطى براى صلح آماده هستم؛ و آن را بر این اوضاع ترجیح مى دهم . (الخرایج و الجرایح ج 2، ص 576، ح 4(

امام از راه ناچاری و براى حفظ اسلام و حفظ شیعیان و نشان دادن چهره واقعى معاویه، صلح نامه را امضا نمود.

بنا به گزارش مورخان در صلح نامه موادّى گنجانده شده بود، از جمله این که :

معاویه متعرض امام نگردد؛

به کتاب و سنّت رسول خدا و سیره خلفاى شایسته عمل کند؛

بعد از خود کسى را براى خلافت تعیین ننماید (جمل من انساب الاشراف،ج3 ،ص287)؛

شیعیان على (ع) در شام و حجاز و عراق و یمن از شر او ایمن باشند. (اعلام الهدایة، الامام الحسن ،ص 147)

و نیز حضرت امیرمؤمنان (ع) را در نماز و منابر سب نکنند. (تذکرةالخواص ،ص198)

روشن است عمل به این مواد به ضرر معاویه تمام می شد. اگر به آن ها عمل نکند، چهره واقعی‌اش که سعی بسیار در پنهان کردن آن داشت، بین مردم آشکار خواهد شد، و آنان مى‌فهمند که معاویه پاى بند هیچ اصلى از اصول اسلامى نیست. همان طور که پیش بینی می شد، چون امام مجتبی (ع) با معاویه بیعت کرد، وی به هیچ کدام از مطالبی که در صلح نامه آمده بود و آن ها را خود نوشته و برای امام مجتبی ارسال کرده بود، عمل نکرد و بدین وسیله چهره واقعی خود را برای همگان آشکار ساخت . (جمل من انساب الاشراف ،ج3،ص294)

اما پس از گذشت مدّتى از این جریان، عدّه اى از مردم كوفه كه مدّعى شیعه و دوستى با اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام بودند، شروع كردند به امام علیه السلام زخم زبان بزنند، و حضرت را به باد ملامت و سرزنش گرفتند.
آن گاه امام مجتبى علیه السلام خطاب به این اشخاص ظاهر مسلمان كرد و فرمود: واى بر شما! آیا مى دانید چرا من چنین كردم؟
قسم به خداوند، كارى كه من انجام دادم، براى شیعه از هر عملى و از هر برنامه اى بهتر و سودمندتر بود. آیا نمى دانید كه من امام و رهبر واجب الاطاعه شما مى باشم .
و مگر نمى دانید كه من یكى از دو سیّد جوانان اهل بهشت مى باشم، كه جدّم رسول خدا صلى الله علیه و آله بارها در مجالس مختلف به آن تصریح نموده است؟
در این هنگام جمعیّت حاضر گفتند: بلى، قبول داریم .
حضرت در ادامه فرمود: و آیا مى دانید هنگامى كه حضرت خضر علیه السلام آن كشتى را سوراخ و معیوب نمود و نیز آن دیوار را تعمیر و اصلاح كرد و آن بچه را به قتل رسانید، موجب سخط و ناراحتى حضرت موسى علیه السلام قرار گرفت؟
آرى چون در آن لحظه فلسفه و حكمت آن سه كار براى حضرت موسى علیه السلام مخفى بود، ولى در پیشگاه با عظمت پروردگار كارى صحیح و مفید بود.
و سپس افزود: و آیا مى دانید كه ما اهل بیت عصمت و طهارت در مقابل طاغوت هاى زمان قرار گرفته و مى گیریم؛ كه باید نسبت به تصمیمات و انجام امور سیاسى و اجتماعى، مصلحت اندیشى كنیم؟
ولیكن بدانید هنگام ظهور و قیام مهدى موعود، امام زمان علیه السلام چنین نخواهد بود، و حضرت عیسى مسیح علیه السلام به امامت او نمازش را به جماعت مى خواند.
آرى خداوند متعال زمان و كیفیّت ولادت مهدى موعود علیه السلام را مخفى خواهد داشت؛ و بعد از ولادت، از دید افراد غایب و ناشناس مى باشد؛ و هیچكس بر او كوچك ترین حقّى نخواهد داشت .
او عمرى بسیار طولانى دارد؛ ولى در هنگام ظهور، به شكل جوانى شاداب در سنین چهل سالگى خواهد بود. (چهل داستان و چهل حدیث از امام حسن مجتبی (ع) به نقل از اكمال الدّین شیخ صدوق، ص 315، ح 2، احتجاج، ج 2، ص 67، ح 157، علل الشّرایع، ص 211، ح 2، با اختلاف در الفاظ(



لینک مطلب | نظرات : ()

 



مطالب پیشین

آیین خرافی شب اول ماه ربیع الاول
شهادت حضرت امام علی بن موسی الرضا (ع) تسلیت باد
شهادت پیامبر گرامی اسلام (ص) و امام حسن (ع) تسلیت باد
اربعین حسینی تسلیت باد
شهادت زین العابدین حضرت امام سجاد (ع) تسلیت باد
پاسخ به شبهات ماه محرم
لینکهای عاشورایی
عید سعید غدیر خم ، روز اکمال دین و اتمام نعمت مبارک باد
ولادت با سعادت حضرت امام علی النقی الهادی علیه السلام مبارک باد
عید سعید «قربان»، عید اطاعت و تسلیم مبارک باد
روز عرفه، روز نیایش
صلوات روز عرفه
تسبیحات پیامبر اکرم (ص) در روز عرفه
شهادت امام محمد باقر (ع) تسلیت باد
دانلود مجموعه کتب اصول عقائد
شهادت جواد الائمه حضرت امام محمد تقی علیه السلام تسلیت باد
25 ماه ذی القعده، روز دحوالارض
از تو می پرسند...
سالروز ولادت با سعادت حضرت امام رضا (ع) مبارک باد
پرسش و پاسخ در محضر امام رضا علیه السلام 2

 

لینکدونی

 چرا با وجود حضرت علی(ع)، فاطمه زهرا (س) پشت در رفت؟ (-)
 چرا حضرت زهرا (س) شبانه دفن شد؟ (-)
 چرا با وجود حضرت علی(ع)، فاطمه زهرا (س) پشت در رفت؟ (-)
 چرا امیرمؤمنان (علیه السلام) از همسرش دفاع نكرد؟ (-)
 چرا، بنی هاشم و انصار، از حضرت زهرا (س) دفاع نكردند؟ (-)
 آیا فاطمه (سلام الله علیها) از شیخین راضى شد؟ (-)
 آیا تا قبل از سال 71 ، تقویم‌ها در باره حضرت زهرا (س) از كلمه «وفات» استفاده می‌كرده‌اند؟ (-)
 مراد از «ام المؤمنین» در آیه « وَأَزْواجُهُ أُمَّهاتُهُمْ» چیست؟ (-)
 آیا آیه‌اى در شأن عائشه و حفصه نازل شده است؟ (-)
 چرا پیامبر اسلام (ص) با عایشه و حفصه ازدواج كردند ؟ (-)
 آیا عزاداری برای امام حسین (ع) بدعت است؟! (-)
 آیا جریان پایین كشیدن ابوبكر و عمر از منبر ، توسط امام حسن و امام حسین (ع) صحت دارد؟ (-)
 چرا امام حسین (علیه السلام) با این كه می دانست شهید می شود ، اقدام به قیام كرد ؟ (-)
 فلسفه عزاداری برای امام حسین علیه السلام چیست ؟ (-)
 چرا امام حسین علیه السلام در روز عاشورا دعا نفرمودند تا باران ببارد ؟ (-)
 آرشیو لینكدونی

 

صفحات وبلاگ

 



منوی اصلی

صفحه اصلی
پست الكترونیك
تماس با من

 
 

زبانهای دیگر

 

Translate to English ترجمة للغة العربیة P벫thimi n렧juh뮠shqipe Превод на български език Andorra la traducció de la llengua 翻译汉语 Český jazyk překladu Oversæt til dansk Vertaal naar Nederlands Tõlge eesti keeles Filipino na wika upang isalin Suomen kielen käännös Deutsch Übersetzung Μεταφράστε στην Ελληνική Γλώσσα अनुवाद करने के लिए: हिन्दी भाषा Translate a magyar nyelv Translate ke Bahasa Indonesia Traduci in lingua italiana 翻訳する日本語 번역기로 한국어 교재 	Latviešu valodas tulkojumi Lietuvių kalbos vertimo Lingwa Maltija traduzzjoni Języka polskiego tłumaczenia Traduzir para o Portugu고Língua Traducere limba rom⮦#259; Русский перевод Транслате то Сербиан Preklad do slovensk騯 jazyka Prevedi jezik v Sloveniji Traducir al idioma español Översätt till svenska språket แปลภาษาโรมาเนีย Самоанскій мову перекладу Dịch sang ng?gữ Tiếng Việt

 

 

دسته بندی موضوعات

نماز (17)
قرآن (39)
روزه (12)
حدیث (57)
حجاب (2)
محرم (33)
مناظره (39)
مهدویت (17)
پند و اندرز (10)
حکایات پند آموز (25)
پرسش و پاسخ (31)
مناسبتها / عکس (76)
رمضان و شب قدر (17)
علمای بزرگ اسلام (5)
غدیر و مسأله امامت (31)
آداب زندگی اسلامی (16)
پاسخ به برخی شبهات (34)
اخلاق اسلامی (رذایل) (7)
ادعیه / اعمال ویژه مناسبتها (17)
دانلود کتاب و نرم افزار اسلامی (6)
اسلام، علم روز، سخنان دانشمندان (9)
عصمت1 "درباره چهارده معصوم (ع) " (35)
عصمت2 " احادیث چهاده معصوم (ع) " (26)

 
 

سخن منتخب

 

چارلز دیکنز :

 

اگر منظور امام حسین (ع) جنگ در راه خواسته های دنیایی خود بود، من نفهمیدم چرا خواهران و زنان و اطفالش به همراه او بودند؟! پس عقل چنین حکم می کند که او فقط به خاطر اسلام فداکاری خویش را انجام داد.

 

 

 

جستجو گر


 


جستجو در Google

 
 

نظرسنجی

شما بیشتر به دنبال چه مباحثی هستید؟


 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

 

 
 

لینک دوستان


مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولیعصر عج
پایگاه اطلاع رسانی حوزه نت
وهابیت و اسلام
سایت خبری تحلیلی شیعه نیوز
سایت تخصصی نهج البلاغه
سایت مؤسسه بحار
پایگاه اینترنتی احادیث
ساقی
پایگاه تخصصی شیعه شناسی فائزون
مؤسسه قرآن و عترت منهاج
قرآن و عترت
سرزمین عاشقان
شب شکن
دعوت مدارس اهل سنت به مناظره
کلید بهشت
گوهر
ارتباط معنوی با امام زمان (عج)
پاسخگویی به شبهات دینی روز
دفاع از حریم تشیع
اثبات ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام
شیعه اثنی عشر حق روشن است
الفبای شیعه
ساقی کوثر
امام رئوف
ستاد احیای امر به معروف و نهی از منكر شهرستان میبد
او خواهد آمد
آخرین پناه
حدیث 110
دو تایی

 

 

تبلیغات

 

 

 

تبلیغات

 

بانک سخنرانی

شهید

شیخ احمد کافی (ره)

www.bskafi.com

 
 

آمار وبلاگ


بازدید های امروز :
بازدید های دیروز :
كل مطالب :
ایجاد صفحه :
-


 
  

لینک باکس مذهبی

 

 

خبرنامه

برای اطلاع از بروز شدن این وبلاگ ایمیل خود را در خبرنامه  ثبت كنید :

 

 

کپی برداری بلامانع است